Siirry suoraan sisältöön

Yhdenvertaisuuden rakentaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU14-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Minna Hallman
  • Kari Malin

Opetusryhmät

  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti

Pienryhmät

  • Työpaja
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot .
Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät / Oppimispäiväkirja, Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen ja kotoutumisen palveluohjaussuunnitelma

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 34-49.
a) Työpajat

Työpajat alkavat viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 34). Työpajat ajoittuvat viikoille 35-41.

Ti 27.8. klo 12.15-16 Lähityöpaja
Ke 11.9. klo 8.15-11.30 Lähityöpaja
To 19.9. klo 8.15-11.30 Lähityöpaja
Ma 7.10. klo 12.15-16 Verkkotyöpaja (Zoom)
Ke 9.10. klo 12.15-16 Lähityöpaja


b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti

Muutokset ovat mahdollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaalia mm.


- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

Luennot/verkkoluennot/ työpajat, Moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

- Luennot ja lähiopetus 1 op
- Itsenäisen työskentely 4 op

a) Työpajat.
Työpajat alkavat viikolla 36. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 35). Työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.