Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliohjaus (15 op)

Toteutuksen tunnus: HA00BW81-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.05.2025

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Leppänen
  • Kati Ojala

Ryhmät

  • HLTISOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lahti
  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
  • HLTISOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lahti
  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta
  • HLTISOS23KV
    Sosionomikoulutus 23KV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita
- arvioida asiakkaan palvelutarpeita ja dokumentoida suunnitelmia tavoitteelliselle työskentelylle
- suunnitella, ohjata, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista ja osallisuutta tukevaa asiakastyötä
- analysoida sosiaalialan työn merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoittelu on osa Sosiaaliohjaus-moduulia, joka muodostaa Sosiaaliohjaukseen suuntaavan kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen opintojen kanssa.

Osa Erityisen tuen tarpeet ja tuen muodot -opintojakson oppimistehtävistä tehdään harjoittelupaikassa.

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut), ja ne ovat osa harjoittelua

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.

Lisäksi:

Laaksonen, M, Kääriäinen, A, Penttilä, M, Tapola-Haapala, M, Sahala, H, Kärki, J. ja Jäppinen, A. 2011. Asiakastyön dokumentointi sosiaalihuollossa : Opastusta asiakastiedon käyttöön ja kirjaamiseen.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79866/d68ab232-88fc-4478-8c21-91164a177a1a.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T. ja Vepsä P. 2020. Ammattina sosionomi. Luku 3 (sivut 89-99).

Talentia. Arki, arvot ja etiikka Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa työtä opinnollistamialla, jos työnkuva vastaa sosionomin työtehtäviä. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutoropettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaali- ja kasvatusalan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua sosiaalihuollossa.Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikasta opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita
- arvioida asiakkaan palvelutarpeita ja dokumentoida suunnitelmia tavoitteelliselle työskentelylle
- suunnitella, ohjata, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista ja osallisuutta tukevaa asiakastyötä
- määritellä sosiaalialan työn merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista arvioidaan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta