Lastensuojelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU10-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
14.10.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23SSosionomikoulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa lastensuojelulakia
- perustella toimintaansa lapsen edun ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä lähiopetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät ja ryhmäreflektio
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu aikavälillä 14.10.-8.12.2024. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lastensuojelulaki 417/2007
Lastensuojelunkäsikirja https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Hyvärinen, S. & Pösö T. (toim.) 2018. Lapsen haastattelu lastensuojelussa. PS-kustannus.
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali
Muutokset mahdollisia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.
Uusintamahdollisuudet
Moodle-tentti. Hylätyn tentin voi uusia.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Lähiopetus LAB Lahden kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa lastensuojelulakia
- perustella toimintaansa lapsen edun ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Sekä 1. lukukauden opinnot että Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palvelussa -opintojakso tulee olla suoritettuna ennen kurssille osallistumista. Avoimen amk:n opiskelijoilta työkokemusta työstä lasten ja perheiden kanssa.
Arviointimenetelmät
Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (väh. 80%), opintojaksolla annettavien tehtävien ja tentin hyväksytty suorittaminen. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä, ei ole tehnyt kaikkia ennakkotehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja kokemusasiantuntijoiden tarinoiden tai ammattilaisten kanssa käytyjen keskusteluista saatavan tiedon heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa, kokemusasiantuntijoiden tarinoita ja ammattilaisten kokemuksellien tiedon kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.