Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CY26-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Hallman
- Helena Hatakka
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24SSosionomikoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
– jäsentää yksilön kasvua ja kehitystä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä osana ihmiskäsitystä
– selittää yksilön kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheiden merkityksen yksilön elämäntilanteeseen
– tunnistaa asiakkaan tavoitteellisen psykososiaalisen tukemisen taustalla vaikuttavia ihmisen elämänkulkuun liittyviä tekijöitä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla työskennellään kampuksella ja verkossa yksilötyönä, ryhmämuotoisesti & oman tiimin kanssa. Opintojaksolla on itsenäisiä, tiiminä tehtäviä.
Kaikkiin työpajoihin tulee osallistua, ja ensimmäisessä kontaktitapaamisessa kampuksella . on erityisen tärkeää olla paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojaksosta, sen suoritustavoista ja aikatauluista.
Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa. Opintojaksoon kuuluu molempia opintojaksoja kokoava yhteinen oppimistehtävä opintojaksojen päättyessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Ke 4.9. klo 8.15-11.30 opintojaksojen aloitus läsnäolo pakollinen, kampus
To 5.9. klo 8.15-11.30 lähiopetus kampus
Pe 13.9.klo 8.15- 11.30 lähiopetus kampus
Ke 18.9. klo 8.15 -11.30 lähiopetus kampus
Ke 25.9. klo 8.15 -11.30 (Kasvatuksen muodot esitykset); läsnäolo pakollinen, kampus
To 26.9 klo 10.00-11.30 Tehtäväanto "kasvunpaikat" verkko (zoom)
Ti 1.10. klo 8.15 -11.30 lähiopetus kampus
Ti 8.10. klo 8.15-11.30 (ryhmäkohtainen ohjaus) verkko (zoom)
Ma 14.10. klo 8.15-11.30 (kasvun paikat tehtävien esitykset); läsnäolo pakollinen
Kaikissa opetustapahtumissa on hyvä olla paikalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valinnaisesti käytetään vähintään kahta seuraavista:
- Nurmi, J. et al. 2022. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY (myös aiemmat painokset käyvät)
- Sinkkonen, J. 2022.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa (myös aiemmat painokset käyvät)
- Kuther, T. L. 2019. Lifespan Development: lives in context
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia
Lisäksi esim.:
- Sinkkonen,J.2020. Onnellinen lapsi. WSOY.
- Ojanen, M. 2014. Positiivinen psykologia
- Sinkkonen, J. & Kalland, M.(toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei vaihtoehtoista suoritustapaa
Uusintamahdollisuudet
Ensisijaisesti seuraavalla toteutukselle osallistuminen. Neuvoteltava opintojakson opettajan kanssa
Oppimisympäristö
Lahden kampus
Zoom
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- työpajat (verkko/kampus) 1,5op
- oppimistehtävät 3,5 op
Sisältö
- kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, varhainen vuorovaikutus, temperamentti
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, persoonallisuuden
kehitys, temperamentin ja persoonallisuuden käsite, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys, kehitystehtävät ja
haasteet lapsuudessa,nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa. Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- menetelmät: havainnointi, itsereflektio, oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen
Arviointimenetelmät
Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo työpajoissa
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Aikataulun noudattaminen
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettaja ei tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tasoa 1 tai ei lainkaan noudata annettua aikataulua.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ja tuo esiin niukasti koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä, arkitieto painottuu. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ja tuo esiin koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Noudattaa hyvin aikatauluja, dialoginen osallistuminen aktiivista. Tieteellisen, tutkimukseen perustuvan tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.