Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunta- ja viestintätieteiden tekstitaidot (4 op)

Toteutuksen tunnus: KY00CX05-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Kieliopinnot LUT

Opettaja

  • Pirjo Rantonen
  • Sari Pärssinen
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
  • Sanna Kyyhkynen
  • Esa Laihanen
  • Hanna Vihava

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • KKIE24LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• hyödyntää koko viestintä- ja kieliosaamistaan erilaisissa akateemisissa ja työelämän tehtävissä
• tulkita, analysoida ja tuottaa alakohtaisia ja akateemisia tekstejä eri kielillä
• lukea ja kirjoittaa ruotsinkielisiä alakohtaisia tekstejä ( opintojakso: Svenska i arbetslivet, skriftlig)
• keskustella alakohtaisten tekstien aiheista ja esiintyä vakuuttavasti
• hyödyntää palautetta viestintä- ja kieliosaamisensa kehittämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetuskielinä suomi, englanti

- lähiopetusta
- valmistatumista lähiopetukseen
- itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä
- ryhmätyöskentelyä

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus on periodien 1 ja 2 aikana.
Lähiopetuskertoja on 1-2 kertaa viikossa, yhteensä 14 kertaa (+ruotsi erikseen 7 kertaa).
Edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetukseen, koska opintojaksolla harjoitellaan viestintätaitoja.

Ruotsin luokkatapaamisissa läsnäolo vähintään 75 %, koska tunneilla harjoitellaan paljon vuorovaikutustaitoja.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali jaetaan ja/tai ilmoitetaan Moodlessa.

Oppimisympäristö

Moodle sekä tarvittaessa Teams tai Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Yhteiskunta- ja viestintätieteiden tekstitaidot 4 op -opintojakson yhteydessä opiskellaan myös
- Svenska i arbetslivet (samhälle), skriftlig 2 op

Yhteensä 6 op vastaa 162 tuntia opiskelijan työtä.
Lähitapaamiset 28 tuntia (+ ruotsi 14 tuntia).

Sisältö

- omien kieli- ja viestintätaitojen kartoitus 
- akateemisen lukemisen strategiat
- tiedonalakohtaiset kirjoittamisen taidot (lähteiden käyttö, keskusteluttaminen, argumentointi jne.)
- tekoäly kirjoituksen tukena 
- kirjoittamisprosessi
- kielen- ja tekstinhuolto, kirjoittamisen apuvälineet ja tukimateriaalit  
- kommentoiva referointi  
- vertaispalautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen tekstien kehittämisessä 
- ruotsin alakohtaiset asiatekstit (lukeminen, kirjoittaminen ja puhuminen) 

Arviointimenetelmät

Suomen kieli ja viestintä, englanti ja muut vieraat kielet: Arviointi oppimistehtävien perusteella.
Svenska i arbetslivet (samhälle), skriftlig: Moodle-palautukset ja valvottu suoritus Exam-järjestelmässä; arviointiasteikko 1-5.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Viestintä, englanti ja muut vieraat kielet:
Oppimistehtäviä ei ole suoritettu tai ne eivät vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Suomen kieli ja viestintä, englanti ja muut vieraat kielet:
Hyväksytty - Oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Hylätty - Oppimistehtäviä ei ole suoritettu tai ne eivät vastaa tehtävänantoa.



Arvosana 1:

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arvosana 3:

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arvosana 5:

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.