Svenska i arbetslivet (handel), skriftlig (1 op)
Toteutuksen tunnus: KR00CH09-3035
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 21.10.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
0.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Satu Mäkinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE24LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Svenska i arbetslivet- opintojaksoon kuuluu sekä kirjallinen ja suullinen osio (skriftlig+muntlig). Kyseessä on yksi kurssi, kaksi toteutusta. Tämän kirjallisen osion suullinen toteutuspari on KR00CH10-3035.
Opintojakso kestää 2. periodin ajan.
Opetusta 2x2h viikossa viisi ensimmäistä viikkoa toisessa periodissa. Läsnäolovelvoite 70%.
Tunnit kampuksella.
Viikolla 49 kirjallinen koe kampuksella (2h).
Viikolla 50 suulliset kokeet parin kanssa kampuksella.
Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti opetukseen sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen koe. Ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla.
Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden kannalta.
Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).
Ajoitus ja läsnäolo
Syksy 2024, 2. periodi (= 7 viikkoa).
Käytännössä periodin kaksi viimeistä viikkoa menee kirjalliseen kokeeseen ja parin kanssa tehtäviin suullisiin kokeisiin. Kokeet järjestetään tuntien puitteissa.
Opetuskertoja ennen kokeita yhteensä 20h, kaksi kaksoistuntia viiden viikon ajan.
Pääpaino lähiopetuksessa on suullisen kielitaidon kehittämisessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.
Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen.
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa, hyväksytyn suorituksen kerran.
Oppimisympäristö
Lähiopetus kampuksella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä (kirjallinen ja suullinen osio).
Sisältö
Viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa.
Yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Taitotaso B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.
Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf
Arviointimenetelmät
Kirjallinen taito, josta oma numeroarvosana 5-0: hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät ja kirjallinen koe
Suullinen taito, josta oma numeroarvosana 5-0: jatkuva näyttö+ suullinen koe
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.
Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arvosana 1
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arvosana 3
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arvosana 5
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.