Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op)
Toteutuksen tunnus: KR00BU43-3272
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
0.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
Opettaja
- Satu Mäkinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLPRINFRA22SInfratekniikan koulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen kirjallisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ruotsi, kirjallinen (1 op) ja Ruotsi, suullinen (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Tämän opintojakson suullinen "pari" on toteutus: KR00BU42-3275 Svenska i arbetslivet, muntlig.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin (läsnäolovelvoite 70%) sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö.
Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
Ajoitus ja läsnäolo
Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksestä. 70 % läsnäolovelvollisuus.
Opetusta 2x2h viikossa toisen periodin ajan. Käytännössä viisi ensimmäistä viikkoa opiskellaan ja periodin kaksi viimeistä viikkoa menee kirjallisen kokeeseen ja suullisiin kokeisiin. Suulliset kokeet tehdään parin kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta.
Uusintamahdollisuudet
Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta.
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä / Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä.
Sisältö
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Kirjallinen ja suullinen koe liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.