Orientoiva harjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CY39-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 31.05.2025
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus, Lappeenranta
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 300
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Leppänen
- Kati Ojala
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS24KMSosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
-
HLTISOS24KVSosionomikoulutus 24KV Lahti
-
HLTISOS24KMSosionomikoulutus 24KM Lahti
-
HLPRSOS24SSosionomikoulutus 24S Lappeenranta
-
HLTISOS24SSosionomikoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaali- tai kasvatusalan toimintaperiaatteita
- soveltaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä
- selittää digitaalisuuden ja teknologian sosiaali- tai kasvatusalan asiakastyöhön tuomia eettisiä kysymyksiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintoihin liittyvä harjoittelujakso työelämässä (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut), ja ne ovat osa harjoittelua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelu on mahdollista ahotoida aikaisemmin hankitulla osaamisella, jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista. Työsuhteissa (esim. lähihoitaja, lastenhoitaja), jotka tukevat sosionomin ammattiin kehittymistä, voidaan hankkia osaamista yhden harjoittelun osalta. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutoropettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri sosiaali- ja kasvatusalan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua sosiaalihuollossa.Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikasta opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opetussuunnitelman tavoitteet:
Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaali- tai kasvatusalan toimintaperiaatteita
- soveltaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä
- selittää digitaalisuuden ja teknologian sosiaali- tai kasvatusalan asiakastyöhön tuomia eettisiä kysymyksi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista arvioidaan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta