Siirry suoraan sisältöön

Orientoiva harjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY39-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 31.05.2025

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Leppänen
  • Kati Ojala

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
  • HLTISOS24KV
    Sosionomikoulutus 24KV Lahti
  • HLTISOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lahti
  • HLPRSOS24S
    Sosionomikoulutus 24S Lappeenranta
  • HLTISOS24S
    Sosionomikoulutus 24S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaali- tai kasvatusalan toimintaperiaatteita
- soveltaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä
- selittää digitaalisuuden ja teknologian sosiaali- tai kasvatusalan asiakastyöhön tuomia eettisiä kysymyksiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso työelämässä (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut), ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista ahotoida aikaisemmin hankitulla osaamisella, jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista. Työsuhteissa (esim. lähihoitaja, lastenhoitaja), jotka tukevat sosionomin ammattiin kehittymistä, voidaan hankkia osaamista yhden harjoittelun osalta. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutoropettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaali- ja kasvatusalan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua sosiaalihuollossa.Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikasta opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaali- tai kasvatusalan toimintaperiaatteita
- soveltaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä
- selittää digitaalisuuden ja teknologian sosiaali- tai kasvatusalan asiakastyöhön tuomia eettisiä kysymyksi

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista arvioidaan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta