Integratiivisten toimintamallien kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BO36-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 11.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSOLAPE23SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 23S Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy opetuspäivät 2.9. klo 9-16 Zoom sekä 30.9. klo 9-12 Zoom.
Opintojakson suoritus koostuu itsenäisesti tai parityönä toteutettavista kirjallisesta raportista (Integratiivisten työmallien kehittäminen lapsi- ja perhepalveluissa ) ja LAB Focus-sivustolla julkaistavasta aiheeseen liittyvästä blogikirjoituksesta.
Raportti perustuu lähdeaineistoihin. Blogi perustuu kirjoitettuu raporttiin ja työelämän integratiivisiin toimintamalleihin kuvaten jo kehitettyä toimintaa tai visioiden sitä.
Tehtävien ohjeet ja materiaali käydään läpi ensimmäisenä opetuspäivänä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa 2.9.2024 ja päättyy 11.11. 2024
Opintojaksoon sisältyvät opetuskerrat:
2.9. klo 9-16 Zoom
30.9 klo 9-12 Zoom
Blogi tulee olla valmis 11.11., jolloin opintojakso päättyy.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Uudet kotimaiset ja kansainväliset tutkimukset ja raportit
Materiaali käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä
Oppimisympäristö
Työelämän ympäristöt, Zoom ja Moodle-oppimisympäristö
Sisältö
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi Lapsi- ja perhepalveluiden kehittämisen opsin ydinosaamisen viimeisenä, kokoavana opintojaksona.
Arviointimenetelmät
Arviointi numeerisesti 1-5
Arviointi kohdistuu sekä kirjalliseen raporttiin (arviointi 1-5) että julkaistavaan blogi-kirjoitukseen (hyväksytty-täydennettävä).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Taso 1
Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävän kokonaisuus on hajanainen ja puutteellisesti rajattu. Raportissa näkökulmia, selityksiä ja käytettyjä käsitteitä on perusteltu suppeasti. Sisällön hallinta ja jäsentely on heikkoa. Tietolähteitä on hyödynnetty niukasti ja referoiden. Perehtyminen aiheeseen on puutteellista ja omien ajatusten/oivallusten esiintuominen vähäistä. Oman toiminnan arviointi on vähäistä. Loppuraportin ulkoasu ei kaikilta osin täytä sille annettuja vaatimuksia.
Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa heikosti alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Lapsi- ja perhepalveluihin tai nuorisotyöhön liittyvä kehittämissuunnitelma on toteutettu integratiivisen työn näkökulmaa heikosti hyödyntäen. Suunnitelma ei tuo uutta integratiiviseen työhön.
Kehittämistehtävän tulosten hyödynnettävyys/sovellettavuus on tyydyttävää. Kehittämistyön raportoinnissa on puutteita ja tutkivan kehittämisen -mallin hyödyntäminen on vähäistä. Prosessin hallinnassa on puutteita.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Taso 3
Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävä on varsin hyvin rajattu ja jäsennelty kokonaisuus. Raportissa on esitetty varsin perusteltuja näkökulmia, selityksiä ja päätelmiä ja käsitteiden määrittely on hyvää. Sisältö on loogisesti rakennettu ja sisällön hallinta on hyvää. Tietolähteitä on hyödynnetty hyvin ja tuotos yhdessä oman pohdinnan kanssa muodostaa varsin ehjän kokonaisuuden. Perehtyminen aiheeseen on hyvää, omia ajatuksia/oivalluksia tuotu esiin jonkin verran. Omia kehittämisehdotuksia on tuotu esiin ja hyödynnetty myös jonkin verran. Raportin ulkoasu täyttää pääsääntöisesti sille annetut vaatimukset. Teoreettinen tarkastelu on rakenteen ja esitystavan osalta selkeä. Käytetyt lähteet ovat relevantteja, mutta niitä on hyödynnetty referaatinomaisesti.
Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa melko hyvin alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa on esitetty toteuttavissa olevia ratkaisuja integratiivista työtä edistävään toimintaan lapsi- ja perhepalveluissa tai nuorisotyössä. Suunnitelma on tavoitteellinen ja kehittävää työotetta hyödyntävä. Kehittämistehtävä noudattaa pääpiirteittäin tutkivan kehittämisen -mallia ja prosessin hallinta on ollut hyvää.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Raportin (teoreettinen, kirjallinen jäsennys) arviointikriteerit:
Taso 5
Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävä on hyvin rajattu ja jäsennelty kokonaisuus. Raportissa on esitetty perusteltuja näkökulmia, selityksiä ja päätelmiä ja käsitteiden määrittely on erinomaista. Sisältö on loogisesti rakennettu ja sisällön hallinta on erinomaista. Tietolähteitä on hyödynnetty monipuolisesti ja analyyttisesti eritellen. Teoriaperusta muodostaa tuotoksen ja syvällisen pohdinnan kanssa ehjän kokonaisuuden. Syvällistä, kriittistäkin pohdintaa aiheeseen liittyen, omia ajatuksia on tuotu rohkeasti esiin. Raportti on kirjoitettu erinomaisesti ja ulkoasu on annettujen ohjeiden mukainen. Käytetyt lähteet ovat relevantteja ja niitä on hyödynnetty monipuolisesti. Omaa toimintaa on arvioitu rakentavasti ja sitä on hyödynnetty koko prosessin ajan.
Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa on esitetty innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja integratiivisen työn mahdollistavan toiminnan toteuttamiseksi lapsi- ja perhepalveluissa tai nuorisotyössä. Suunnitelman hyödynnettävyys/sovellettavuus tuo uutta integratiiviseen työhön. Kehittämistehtävä on toteutettu tutkivan kehittämisen -mallia hyödyntäen ja prosessin hallinta on ollut erinomaista.