Siirry suoraan sisältöön

Uuden palvelumallin luominen hyvinvointialalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CX11-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 31.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 60

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu

Opettaja

  • Arja-Tuulikki Malin
  • Marjut Suokas

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ¨palvelumuotoilun tietoperustaa ja käsitteitä
- muotoilla käyttäjien tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin)
- testata ja analysoida konseptia
- suunnitella uuden palvelumallin implementoinnin
- esittää keinoja ja menetelmiä uuden palvelumallin hyötyjen arvoimiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa. Kontaktipäivien opetusta ei nauhoiteta. Keskeisistä osista on tarjolla nauhoitukset erikseen. Oppimisympäristö on Moodle.
Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt/harjoitukset, vertaisarviointi, luennot, oppimistehtävä.

Ajoitus ja läsnäolo

1. Kontaktipäivä : Huom! Torstai 12.9 klo 9-16
2. Kontaktipäivä: Keskiviikko 25.9 klo 9-16

Opintojaksotehtävän palautus 31.10 mennessä,

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ja tarkempi ohjelma ilmoitetaan Moodelssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Ks. tutkintosääntö.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 1 op (sisältää harjoituksia/ryhmätöitä)
Opintojakson tehtävät (välitehtävä ja oppimistehtävä) + itsenäinen opiskelu 4 op

Sisältö

Palvelumuotoilun hyödyntäminen palvelumallin/konseptin kehittämisessä. Vaiheet: ennen, aikana, jälkeen. Sisältää mm. suunnittelu, analysointi, testaus, implementointi, arviointi ja jatkokehitys.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu - opiskelijat ja muiden ryhmien opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää palvelumuotoilun aikaisempia opintoja (esim. sote-palvelujen markkinointiviestintä ja brändäys, Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu).

Lisätietoja opintojakson opettajilta: Marjut Suokas (marjut.suokas@lab.fi tavattavissa 2.9.2024 alkaen) ja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin@lab.fi/ vastuuopettaja).

Arviointimenetelmät

Opettajien arviointi: Harjoitustehtävän arviointi (hyväksytty/hylätty). Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävän arvosanan perusteella (0, 1-5).

Vertaisarviointi: Työskentely harjoitustehtävässä/oppimistehtävässä (vaikutus arvosanaan arvioidaan tapauskohtaisesti). Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan Moodlessa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opintojakson tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole hyväksytty. Oppimistehtävät eivät ole tasoltaan arvosanan 1-5 mukaisia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelun konseptoinnin käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelun konseptointia hyvinvointialalle
- osaa hyödyntää palvelun konseptoinnin työkaluja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelun konseptoinnin käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelun konseptointia hyvinvointialalle asiantuntevasti
- osaa hyödyntää palvelun konseptoinnin työkaluja asiantuntevasti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti ja kriittisesti palvelun konseptoinnin käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä oivaltavaa ja asiakaslähtöistä palvelun konseptointia hyvinvointialalle
- osaa hyödyntää monipuolisesti palvelun konseptoinnin työkaluja kehittämisessä ja perustella tehtyjä valintoja laadukkaiden koti- ja ulkoimaisten lähteiden avulla