Digital Twins osana pipelineä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YT00CV18-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.12.2024 - 05.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Tekniikan koulutus (ylempi AMK), IoT:stä tekoälyyn
Opettaja
- Matti Welin
- Henri Koukka
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLTIYITT24KVIoT:stä tekoälyyn (YAMK) 24KV Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa digitaalisten kaksosten toimintaperiaatteita sekä sovelluskohteita
- tunnistaa pelin kaltaisia aktiviteetteja sekä pelillisiä mahdollisuuksia digitaalisten kaksosten toimintaympäristöissä
- tunnistaa pelimoottorien tarjoamat mahdollisuudet digitaalisten kaksosten esityskerroksessa
- toteuttaa yksinkertaisen digitaalisen kaksosen nykyaikaisella pelimoottorilla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu intensiiviviikosta (Ma-To) sekä pakollisista esi- ja jälkitehtävistä.
Opetusmenetelminä käytetään etäopetusta luennoiden, sekä esimerkkeihin perustuvia soveltavia harjoituksia. Osa opintojakson tehtävistä toteutetaan ryhmätyönä. Luennot tallennetaan mahdollisuuksien mukaan.
Ajoitus ja läsnäolo
Intensiivijakso pidetään ma 2.12.2024 - to 5.12.2024.
Läsnäolo on suotavaa, lähes pakollista erityisesti ryhmätyön osalta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelija etsii itsenäisesti sekä kirjallisuuslähteitä että internetin kautta löydettävissä olevia luotettavia lähteitä. Opintojaksolla käytettävä esitysmateriaalia on käytettävissä lähiviikosta alkaen.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Oppimisympäristö
Moodle oppimisalusta sekä zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisajankäyttö on keskimäärin 135 tuntia, josta lähiopetusta 24 h.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään Digitaalisten kaksosten problematiikkaan ja toteutustapoihin datan esittämisen näkökulmasta. Lisäksi tutustutaan pelillisyyden tuomaan lisäarvoon, nykyaikaiseen pelimoottoriin, sen arkkitehtuuriin ja toimintatapaan. Kurssilla toteutetaan pienimuotoinen digitaalinen kaksonen, joka näyttää simuloitua dataa reaaliaikaisesti.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ymmärrys ohjelmoinnista.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteena käytetään opintojaksolla tehtäväksi annettujen tehtävien suorittamisen tasoa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa käyttää hyväkseen saatavilla olevia tietolähteitä sekä tehdä itsenäisiä ratkaisuja jossain määrin. Palautettavat tehtävät tulee olla suoritettuina läpipääsyn tasolla.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa käyttää itsenäisesti hyväkseen ja soveltaa käytettävissä olevia tietolähteitä.
Palautettavat tehtävät tulee olla suoritettuina siten, että ne ovat tehtäväksiannon mukaisesti oikein ja hyväksytysti suoritettuina.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa käyttää hyväkseen, kriittisesti arvioida ja soveltaa käytettävissä olevia tietolähteitä.
Opiskelijalta vaaditaan aktiivista osallistumista keskusteluun, hän on positiivinen keskutelukumppani sekä edistää keskustelua olennaiseen suuntaan ja perustelee mielipiteensä.
Palautettavat tehtävät tulee olla suoritettuina siten, että ne ylittävät annetun tehtäväksiannon tavoitteet.