Siirry suoraan sisältöön

Monitoimijainen osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BO32-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

19.01.2024 - 22.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK

Opettaja

  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYSOLAPE23S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 23S Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu kokonaan etäopetuksena. Opintojaksoon liittyy kaksi opetuspäivää ja yksi kehittämistehtävän ohjauskerta Zoomissa: opetuspäivät 19.1.2024 klo 9-15 ja 22.3.2024 klo 9-14. (Luennot tallennetaan) Kehittämistehtävään liittyvää ohjausta on tarjolla 13.2.2024 klo 8-10.

Opintojaksoon kuuluu yksin tai parityönä toteutettava omaan työhön/työalueeseen liittyvä kehittämistehtävä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso aukeaa 19.1.2024 ja päättyy 22.3.2024.
Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti.
Opintojaksoon liittyy kaksi opetuspäivää ja yksi kehittämistehtävän ohjauskerta Zoomissa: opetuspäivät 19.1.2024 klo 9-15 ja 22.3.2024 klo 9-14. (Luennot tallennetaan) Kehittämistehtävään liittyvää ohjausta on tarjolla 13.2.2024 klo 8-10.
(Näissä ei ole läsnäolovelvoitetta).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukseen ei ole valinnaista suoritustapaa

Työelämäyhteistyö

Tehtäviä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö sekä työelämän oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on
yksi laajempi kehittämistehtävä, jonka palautus on opintojakson päättyessä 22.3.2024.

Sisältö

Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen

Opiskelija toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta vahvistavan kehittämistehtävän omaan työhönsä/työalueeseensa liittyen.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteena ovat itsenäinen tai parityönä tehty kehittämistehtävä.
Kehittämistehtävä arvioidaan numeerisesti 1-5...

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-etsii johdonmukaisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä perustelee tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta edistävää toimintaa/käytäntöjä omalla alallaan

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä tietolähteitä
- osaa kehittää lasten ja nuorten osallisuutta edistävää toimintaa/käytäntöjä hyödyllisiä aloja ylittäviä yhteistyösuhteita rakentaen

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä omalla erityisellä asiantuntija-alueellaan
- osaa arvioida ja kehittää lasten ja nuorten osallisuutta edistävää strategista toimintaa/käytäntöjä