Käyttäjäymmärrys kehittämisen lähtökohtana hyvinvointialalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CX10-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 21.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
- Arja-Tuulikki Malin
- Marjut Suokas
Opetusryhmät
- Verkko-opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYHPAMU24KVHyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkko-opetus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun tietopohjaa käyttäjäkokemuksen kehittämisessä
- soveltaa käyttäjätutkimuksen menetelmiä käyttäjätiedon hankinnassa. Analysoi tietoa.
- käyttää hankkimaansa tietoa käyttäjäkokemuksen kehittämisessä ja arvioi palvelun kehittämisen lähtökohtia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Oppimisessa hyödynnetään digitaallisia oppimisympäristöjä ja työvälineitä esim. Moodle, Miro ja Canva.
Opintojakson vastuuopettaja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin(at)lab.fi)
Ajoitus ja läsnäolo
Ennakkotehtävä ilmoitetaan viikolla 10 Moodlessa
31.3. 2023 mennessä ennakkotehtävän palautus
3.4.2023 klo: 9:00-16:00 Zoom Käyttäjäymmärryksen merkitys, hankinta ja kiteytys
24.4.2023 klo: 9:00-16:00 Zoom Yhteiskehittäminen ja fasilitointi
15.5.2023 mennessä oppimistehtävän palautus
Lähipäiviin osallistuminen ei ole pakollista. Keskeisistä sisällöistä tarjolla nauhoitus jälkikäteen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaalit moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
ks. tutkintosääntö
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktipäivät 1 op
Opintojaksotehtävät (ennakkotehtävä, välitehtävä, oppimistehtävä) 4 op
Sisältö
palvelumuotoilu, tuplatimantin ensimmäinen timantti, käyttäjäymmärrys, laadulliset menetelmät ja analyysi, fasilitointi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) opiskelijat ja muiden ryhmien opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä.
Arviointimenetelmät
Arviointikriteerit Moodlessa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Kaikkia opintojaksotehtäviä ei ole tehty (ennakkotehtävä, välitehtävä, oppimistehtävä).
Opintojaksotehtävä on hylätty
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta
- hyödyntää asiakasymmärrystä palvelun kehittämisessä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta.
- kehittää palvelua asiakasymmärryksen pohjalta
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperusta rakentuu perusoppikirjojen lisäksi myös ajantasaisesta tutkitusta tiedosta.
- käyttää tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta.
- kehittää palvelua asiakasymmärryksen pohjalta ja yhdistää paremman palvelun organisaation/yrityksen kokonaisarkkitehtuuriin.