Siirry suoraan sisältöön

Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CS71-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 20.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)

Opettaja

  • Arja-Tuulikki Malin
  • Tarja Korpela

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson kaksi kontaktipäivää toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot/Podcastit,

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson kulku:
Moodle avautuu ennen ensimmäistä kontaktipäivää.
Ennakkotehtävä: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö - osaamisen testi (testin voi tehdä opintojakson aikana)
Ensimmäinen kontaktipäivä 7.2 klo 9-12 yhteinen ohjelma Tulevaisuuden johtaja (yamk) -koulutuksen kanssa, Klo 12-16 ryhmän omaa ohjelmaa.
Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 6.3 klo 9-16: Työpaja lähestymistavoista
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 5.4 mennessä Moodleen, 50 % arvosanasta
Osaamisen testi: Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto (yksilötehtävä 5.4 mennessä) 50 % arvosanasta
Arvosana Peppiin 4.5 mennessä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Menetelmäkirjallisuus on kuvattu YAMK OPINNÄYTETYÖ, Hyvinvointi LAB- Moodlesta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson tenttiin rinnastettavat osiot voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Ennakkotehtävä I: Tiedonhankinnan työkalupakki ja Tiedonhallinta -osaamisen testi 1 op
3. Kontaktiopetukset 1 op
4. Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat - videot/podcastit. 0,5 op
5. Analyysitehtävä 1,5 op
2. Osaamisen tesri: Tieteellinen tieto sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet 1 op

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan vain Hyvinvointialabn Palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksen opiskelijoita (ryhmä HLTIYHPAMU24KV)

Arviointimenetelmät

Tuutorin arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti opintojakson tehtäviä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä ja soveltaa niitä perustellusti

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.