Siirry suoraan sisältöön

Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu hyvinvointialalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CX09-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 21.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu

Opettaja

  • Arja-Tuulikki Malin
  • LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
  • Marjut Suokas

Opetusryhmät

  • Verkko-opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Verkko-opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- hyödyntää muotoiluajattelua kehittämisessä
- arvioida ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia ja hyötyjä hyvinvointialan palvelutuotannossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä on palvelumuotoilun perusteisiin perehtyminen Moodlessa ilmoitettuun kirjallisuuden avulla.

Lähiopetuksessa käsitellään palvelumuotoilun taustaa: palvelumuotoilua osaamisalana, palvelumuotoilun menetelmiä ja sen hyötyä liiketoiminnalle, työntekijöille ja asiakkaille.hyvinvointialalla.

Ajoitus ja läsnäolo

Ennakkotehtävä 14.1. mennessä palautus
Kontaktiopetus 17.1 klo: 9:00-16:00 Zoom: Palvelumuotoilijan digitaaliset työvälineet, digivälineiden harjoittelua
Kontaktiopetus 31.1 klo: 9:00-16:00 Zoom muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi
Oppimistehtävän palautus 28.2.2024 mennessä. Tehtävä ilmoitetaan Moodlessa.

Kontaktiopetukseen osallistuminen on vapaaehtoista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimismateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnasta suoritustapaa

Uusintamahdollisuudet

Tutkintosäännön mukaisesti

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson tehtävät 4 op
Kontaktipäivät 1 op

Sisältö

Muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa sekä hyödyntäminen kehittämisessä. Ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuudet ja hyödyt hyvinvointialan palvelutuotannossa. Palvelumuotoilijan digitaaliset työvälineet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) opiskelijat ja muiiden ryhmien opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä. Suositellaan palvelumuotoilun aikaisempia opintoja perusteista vähintän 5 op.

Lisätietoja vastuuopettaja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin(at)lab.fi)

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Kaikkia opintojaksotehtäviä ei ole tehty
Opintojaksotehtävä on hylätty
Itse- tai vertaisarviointia ei ole tehty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelumuotoilua sote-alalle
- osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelumuotoilua asiantuntevasti sote-alalle
- osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja asiantuntevasti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti ja kriittisesti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä oivaltavaa ja asiakaslähtöistä palvelumuotoilua sote-alalle
- osaa muotoilla sote-palveluita ja perustella tehtyjä valintoja laadukkaiden koti- ja ulkoimaisten lähteiden avulla