Siirry suoraan sisältöön

Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CS71-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 14.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)

Opettaja

  • Mari Kokkonen
  • Anne Suikkanen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIYTUJO24KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää kaksi opetuspäivää Zoomissa
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot ja podcastit

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 24.01.2024
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö - tiedonhankinnan testi
Ennakkotehtävä II: Tieteellinen tieto ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet - osaamisen testi
Ensimmäinen opetuspäivä Zoomissa 07.02.2024 klo 9-12
Välitehtävä: Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit
Toinen opetuspäivä Zoomissa 06.03.2024 klo 9-12: Opinnäytetöiden analyysitehtävän aloitus ryhmissä ja ohjausmahdollisuus
Opinnäytetöiden analyysitehtävän palautus 03.04. 2024 mennessä Moodleen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali on Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja. Ahotointi on mahdollinen, mikäli opiskelija on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet aiempien opintojensa perusteella.

Uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuus LABin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Oppimisympäristöinä Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 24.01.2024
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö - tiedonhankinnan testi
Ennakkotehtävä II: Tieteellinen tieto ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet - osaamisen testi
Ensimmäinen opetuspäivä Zoomissa 07.02.2024 klo 9-12
Välitehtävä: Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit
Toinen opetuspäivä Zoomissa 06.03.2024 klo 9-12: Opinnäytetöiden analyysitehtävän aloitus ryhmissä ja ohjausmahdollisuus
Opinnäytetöiden analyysitehtävän palautus 03.04. 2024 mennessä Moodleen

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet LABin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritettu tiedonhankinnan testi (arviointi hyväksytty/hylätty)
Hyväksytysti suoritettu osaamisen testi (arviointi 5-1/hylätty)

Hyväksytysti suoritettu opinnäytetyön analyysitehtävä (arviointi 5-1/hylätty)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti ennakkotehtävää ja osaamisen testiä. Opinnäytetyön analyysitehtävä ei täytä tason 1 arviointikriteerejä. Opiskelijan kirjallinen tehtävä ei läpäise turnitin-tarkastusta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.