Svenska i arbetslivet (teknik + handel), skriftlig (1 op)
Toteutuksen tunnus: KR00CP80-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 11.04.2024
Ajoitus
02.05.2024 - 01.09.2024
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
18 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Marleena Vilminko
- Anni Jurvanen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE23LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT
Pienryhmät
- Harjoitukset
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkototeutuksena. Tarjolla on vapaaehtoisia Zoom-tapaamisia itsenäisen opiskelun tueksi.
Kurssi on pääosin itsenäinen, mutta tarjolla on kolme vapaaehtoista Zoom-tapaamista toukokuussa. Tapaamisissa harjoitellaan ja kehitetään etenkin ruotsin kielen suullisia mutta myös kirjallisia taitoja erilaisten harjoitustehtävien avulla. Pääpaino Zoom-tapaamisissa on suullisen kielitaidon harjoittelussa ja kehittämisessä. Zoom-tapaamisten aikataulu näkyy TimeEditissä ja Moodlessa.
Opintojakso suoritetaan tekemällä opintojaksolle määritetyt suoritukset (tehtävät ja esitykset) sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen tentti. Aktiivinen osallistuminen Zoom-tapaamisiin tukee opintojakson suorittamista.Opintojakson sisältönä on viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa. Lisäksi keskeistä on hallita yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.
Alakohtainen materiaali löytyy sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen (kirjallisia ja suullisia tehtäviä). Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden kannalta.
Kurssilla sovitaan tenttiaikataulusta yhdessä opiskelijoiden kanssa. Tentit pidetään näin ollen joko kesä- tai elokuussa.
Kurssilla vaadittava taitotaso on B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.
Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf
Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).
Ajoitus ja läsnäolo
Kesäopinnot 2024
Yksi pakollinen ja kolme vapaaehtoista Zoom-tapaamista, joiden aikataulu näkyy TimeEditissä. Pääpaino Zoom-tapaamisissa on suullisen kielitaidon harjoittelussa ja kehittämisessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.
Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen.
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa, hyväksytyn suorituksen kerran.
Oppimisympäristö
Vapaaehtoiset Zoom-tapaamiset sekä itsenäinen/pienryhmätyöskentely digitaalisessa oppimisympäristössä. Opiskelumateriaali Moodlessa sekä erilaisia verkkoympäristöjä käytetään esim. tiedonhaussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisältö
Viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa.
Yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Taitotaso B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.
Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf
Arviointimenetelmät
Kirjallinen taito: hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät ja kirjallinen tentti
Suullinen taito: suulliset esitykset ja tehtävät, suullinen tentti
Kirjallisesta ja suullisesta osaamisesta tulee kummastakin oma erillinen numeerinen arvosana (5-0).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arvosana 1
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arvosana 3
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arvosana 5
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.