Kontekstuaalisesta taiteesta (5 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CW38-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
05.11.2024 - 29.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 18
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB)
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRKUVA24SKuvataiteen koulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- pajatyöskentelyn perusteet ja työturvallisuuskäytänteet
- perusteita kontekstuaalisen taiteen taustoista, kehityksestä ja tämän päivän käytänteistä
- taideteoksen tilaan sitouttamista ja analysointia
- kehittää taideteoksia tila- ja tilannesidonnaisesti
- materiaalien tarkoituksenmukaisen käytön talouden ja ympäristöystävällisyyden kannalta
- arvioida ja laskea tuotantokustannuksia
- kartoittaa ammattimaisesti materiaaleja ja niiden hankintaa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
"Kurssin aikana tutustutaan taiteen tekemisen mahdollisuuksiin siistin, hillityn valkoisen galleriatilan ulkopuolella. Millaisia asioita on syytä ottaa huomioon kun tekee taidetta yhteisesti jaettuun, monenlaisten ristiriitojen ja eriävien mielipiteiden kansoittamaan julkiseen tilaan? Miten taide sopii yhteen ympäristönsä kanssa? Millaisia jännitteitä pienetkin taiteelliset eleet voivat luoda, kun ne toteutetaan juuri tiettyyn paikkaan ja asiayhteyteen? Millaisia tilanteita taide voi synnyttää julkisessa tilassa? Kurssilla käydään läpi perusteet paikka- ja kontekstisidonnaisen taiteen käytännöistä sekä opitaan kehittämään taideteoksia joiden merkitys ja sisältö syntyvät vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa.
Kurssi koostuu luennoista ja tehtävistä. Suuri osa kurssista koostuu itsenäisestä työskentelystä, johon kuuluu muun muassa julkisen tilan havainnointi ja taiteellisten mahdollisuuksien tutkiminen."
Sisältö
"Kurssin aikana tutustutaan taiteen tekemisen mahdollisuuksiin siistin, hillityn valkoisen galleriatilan ulkopuolella. Millaisia asioita on syytä ottaa huomioon kun tekee taidetta yhteisesti jaettuun, monenlaisten ristiriitojen ja eriävien mielipiteiden kansoittamaan julkiseen tilaan? Miten taide sopii yhteen ympäristönsä kanssa? Millaisia jännitteitä pienetkin taiteelliset eleet voivat luoda, kun ne toteutetaan juuri tiettyyn paikkaan ja asiayhteyteen? Millaisia tilanteita taide voi synnyttää julkisessa tilassa? Kurssilla käydään läpi perusteet paikka- ja kontekstisidonnaisen taiteen käytännöistä sekä opitaan kehittämään taideteoksia joiden merkitys ja sisältö syntyvät vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa.
Kurssi koostuu luennoista ja tehtävistä. Suuri osa kurssista koostuu itsenäisestä työskentelystä, johon kuuluu muun muassa julkisen tilan havainnointi ja taiteellisten mahdollisuuksien tutkiminen."
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja kehittää teostaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun