Siirry suoraan sisältöön

Brändistudio (20 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CM54-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 02.06.2025

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design (2021, 2022)

Opettaja

  • Marion Robinson
  • Christoffer Leka
  • Heikki Nuutinen
  • Ville Huhtanen

Vastuuopettaja

Anu Akkanen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIID22S
    Bachelor's Degree Programme in Industrial Design 22S Lahti
  • MLTIPAC22S
    Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 22S Lahti
  • MLTIID21S
    Bachelor's Degree Programme in Industrial Design 21S Lahti
  • MLTIPAC21S
    Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 21S Lahti
  • MLTIEX25K
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:

Visuaalisen identiteetin suunnittelu (10 op)
Opiskelija osaa
- tuottaa tavoitteellisen mielikuvan mukaisia graafisia tunnuksia
- sanallistaa visuaalisen identiteetin merkityksen osana markkinointiviestintää
- konseptoida tavoitteenmukaisen visuaalisen identiteetin
- suunnitella tarkoituksenmukaista, huoliteltua typografiaa
- luotsata visuaalisen ilmeen uudistusprosessin
- soveltaa design management -ajattelutapaa.

Kaupalliset julkaisut (5 op)
Opiskelija osaa
- arvioida sisällön, kohderyhmän ja julkaisun graafisen muodon välistä yhteyttä
- selittää kaupallisen ja journalistisen julkaisun eron
- yhdistää brändimielikuvia ja -tavoitteita julkaisuihin
- suunnitella kaupallisen esitteen tai tuotekatalogin eri julkaisuympäristöihin
- aikatauluttaa työprosessin.

Brändinhallinta (5 op)
Opiskelija osaa
- ymmärtää brändinhallinnan merkityksen visuaalisen viestinnän kontekstissa
- kirjoittaa brändistrategian, koostaa brändikirjan ja tuottaa niitä hyödyntäen visuaalisia materiaaleja
- työskennellä ja kehittää olemassa olevia brändejä
- koostaa ja hallita erilaisia aineistopankkeja ja tietää niiden käyttötavat
- ymmärtää ja osaa hyödyntää vaikuttamisen mekanismeja.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Brändistudio toimii kuin suunnittelutoimisto. Opiskelijat suunnittelevat toimeksiantoja oikeille asiakkaille. He johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta. He aikatauluttavat prosessin.
Suunnittelutoimeksiannot ovat pienryhmille. Ryhmä vastaa omasta toimeksiannostaan, mutta jakaa tietoa myös muille tiimeille syksyn ajan.

Studiossa on myös brändäyksen teoriaopetusta, metodeja alan käytänteitä. Graafisen suunnittelun perusteet sisältyvät opintojaksoon.

Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä koko syksyn.

Ajoitus ja läsnäolo

ks. opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alina Wheeler (2018) Designing brand identity: an essential guide for the entire branding team. 5th ed. Wiley.
Opintojakson kirjallisuuslista kurssimoodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

eAhot

Työelämäyhteistyö

Toimeksiantoja yrityksiltä ja yhteisöiltä. Vierailut yrityksiin ja kohteisiin sekä alan vierailijaluennoitsijat.

Oppimisympäristö

Kampus, vierailut, moodle ja sähköiset työkalut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso kestää koko kevätlukukauden.
Osa opintojakson päivistä on itsenäisen työskentelyn aikaa. Opiskelijat johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja luovat projektiaikataulun.

Opettajat ovat tavattavissa vähintään kerran viikossa, usein enemmän. Tarkka aikataulu löytyy kurssimoodlesta. Aikataulussa kerrottuina teoria- ja vierailupäivinä tulee olla läsnä.

Sisältö

Brändistudiossa opiskelija oppii graafisen suunnittelun perusteet ja brändin muotoilun pääperiaatteet. Opiskelija harjoittaa taitojaan käytännön suunnittelutehtävien ja niitä tukevien teorialuentojen kautta. Opintojaksoon kuuluu olennaisesti yhteistyö yritysten ja organisaatioiden kanssa toimeksiantojen sekä vierailujen muodossa.
Hän ymmärtää mikä merkitys brändin rakentamisella on ja mikä hänen roolinsa suunnittelijana siinä on. Hän oppii johtamaan suunnitteluprosessia ja toimimaan yhteistyössä sekä toimeksiantajan että oman suunnittelutiiminsä kanssa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

1. ja 2. vsk opinnot.
Markkinointiviestintä ja brändäys opintojakson hyväksytty suoritus vaaditaan jotta opiskelija voi osallistua toteutukselle.

Opintojakso soveltuu myös vaihto-opiskelijoille eri Muotoiluinstituutin aloilta.

Arviointimenetelmät

- Attendance
- Exercises and learning tasks
- Presentations and discussions
- Project management and outcome
- Peer evaluation and self-evaluation

The client's assessment may affect the grade.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- The project outcome does not comply with the objectives of the assignment or is incomplete
- The design work does not answer the brief
- The research is insufficient
- The role and/or teamwork in the design project has failed

The course is also rejected if the student:
- Does not know how to use professional concepts and does not justify her/his/their activities
- Does not use the methods and processes learned in the course
- Can't act customer-oriented
- The student has not been present

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- The project outcome is generally in line with the objectives of the assignment
- The design work at least partially answers the brief
- The research has been, to some extent, completed
- The role and/or teamwork has been performed acceptably.

A course grade of 1 also requires that the student:
- Can use professional concepts and justify their actions
- Can use learned methods and processes
- Can act customer-oriented

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- The project outcome is according to the assignment's objectives and is implemented appropriately.
- The design work is wide-ranging and supports the brief
- The role and/or teamwork has been performed well

A course grade of 3 also requires that the student:

- Can use professional terms in a versatile way and communicate professionally
- Can choose methods and processes suitable for the activity and justify their choice
- Can take into account the needs of the target group and/or the client appropriately, as well as other course participants

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- The project outcome aligns with the assignment's goals and even exceeds them.
- The design work is exceptionally well executed and answers the brief
- The student is proactive and acts excellently in their role in the team

A course grade of 5 also requires that the student:

- Can use methods expertly, communicate professionally, and consider all target groups.
- Can choose, combine and develop methods and processes suitable for the activity to support work
- Can take full responsibility for learning and the project
- Receives excellent feedback from the client and also from other course participants