Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijan viestintätaidot (4 op)

Toteutuksen tunnus: KS00BT59-3316

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.08.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 10.11.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

19 - 35

Koulutus

  • Kieliopinnot LAB

Opettaja

  • Sirkka Rutanen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPR24SMB
    Hoitotyö Lappeenranta 24SM, B
  • HLPRTH24SM
    Terveydenhoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
  • HLPREH24SM
    Ensihoitajakoulutus 24SM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Luennot 2
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3
  • Pienryhmä 4

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: C2

Opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssiin kuuluu Zoom-opetusta sekä itsenäisesti ja pareittain tehtäviä verkkotehtäviä. Osa kurssin suullisista tehtävistä toteutetaan online-välitteisesti, osa videomuodossa.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen. Kurssi toteutetaan 2.9.2024 - 10.11.2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan Moodlessa jakama ja suosittelema materiaali.

Oppimisympäristö

Verkko-opetus Zoomin välityksellä sekä Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op. = 108 t opiskelijan työtä

Sisältö

Kurssilla harjoitellaan oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä sekä viestintätilanteita.

Kurssin osa-alueita ovat
- opiskeluteksteihin valmentaminen ja LABin ohjeiden mukaiset lähdemerkinnät (artikkelitehtävä)
- tiedonhankinta (kirjaston tietokannat)
- opiskelijalähtöinen kielenhuollon kertaaminen
- suullinen viestintä (kantaa ottava puheenvuoro, presentaatioharjoitus)
- työelämäviestintä: selkokieli, ryhmäviestintä ja raportointi, CV.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

C1 - C2 taitotaso suomen kielestä

Arviointimenetelmät

Atiivinen osallistuminen opetukseen sekä kurssitehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, jos
• kielenkäyttö ei vastaa asiatyylisen esityksen vaatimuksia
• ammatilliset tekstit eivät vastaa alan vaatimuksia
• ryhmätyö- ja neuvottelutaidot ovat puutteellisia
• viestinnän tulkintataidot ovat heikot.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin.