Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BZ64-3044
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
04.11.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Päivi Ivanoff-Lahtela
- Outi Niskanen
- Anna Romakkaniemi
Opetusryhmät
- Erityspiirteet (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento Lapsen lääkehoito ja kipu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari A ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari A ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari A ryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari B ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari B ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari B ryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttökokeen uusinta (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISH23SMSairaanhoitajakoulutus 23SM Lahti
Pienryhmät
- Erityspiirteet
- Verkkoluento Lapsen lääkehoito ja kipu
- Seminaari A ryhmä 1
- Seminaari A ryhmä 2
- Seminaari A ryhmä 3
- Seminaari B ryhmä 1
- Seminaari B ryhmä 2
- Seminaari B ryhmä 3
- Simulaatio 1
- Simulaatio 2
- Näyttökokeen uusinta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hoitotyön menetelmiä eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- toteuttaa lasten ja nuorten lääke-, neste- ja kivun hoitoa turvallisesti
- kuvata yleisimmät lastentaudit ja niiden lääketieteellisen hoidon
- määritellä keskeisiä lasten, nuorten ja perheiden hoitopolkuja
- tunnistaa palvelutarpeen ja ohjata asiakkaita palveluiden piiriin
- tunnistaa monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteita ja edistää perheiden hyvinvointia
- selittää raskauden ja lapsivuodeajan etenemisen ja seurannan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu verkko-opetuksena ja lähityöskentelynä.
Opintojaksolla noudatetaan yhteisiä verkko-opetuksen toimintasääntöjä.
Luentotyöskentely, oppimistehtävät, simulaatiot/harjoitukset pienryhmissä, lastentautien tentti ja YleSH näyttökoe.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso 5op toteutuu moduulissa 3, vi 45-51
Läsnäolo lähiopetuksessa 100% (Lähipäivä,harjoitustunti, simulaatio ja näyttökoe).
Läsnäolo verkossa järjestettävässä opetuksessa 100%
Simulatioon valmistava harjoitus/ simulaatio ja YleSH näyttökoe 27h
Luento työskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarit tiimityöskentelynä ja itsenäinen työskentely 27h
Oppimistehtävät, itsenäinen työskentely 27h
Lastentautien opinnot 1op (27h) erillisellä Lääketieteen Moodle -sivustolla itsenäistä työskentelyä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskeluvälineet: BYOD
Pakollinen materiaali:
Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L & Hammar A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki. Sanoma Pro (tai uudemmat painokset tai muu Lasten ja nuorten hoitotyön kirja)
Duodecin Oppiportti, Lastentaudit, soveltuvin osin: lasten tavallisimmat infektiot, allergiat, lasten pitkäaikaissairaudet ja niiden erityispiirteet, lasten syöpäsairaudet, lasten yleiskirurgiaa
Suositeltava materiaali:
Käypä hoito. 2015. Ruoka-allergia (lapset).
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen. 2008. Hoitotyön suositus. Hoitotyön tutkimussäätiö. www.hotus.fi
Tehohoidossa olevan vauvan toimenpiteen aikaisen lyhytkestoisen kivun hoitotyö – lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus 2023. Hoitotyön tutkimussäätiö. www.hotus.fi
Opintojakson Moodlen materiaali
Uusintamahdollisuudet
Valtakunnallinen YleSH näyttökoe Lasten ja nuorten hoitotyöstä.
Lääketieteen osa-alueiden tentin suoritetaan opintojakson aikana. Hyväksytyn arvioinnin saaminen edellyttää hyväksytty arvosanaa jokaisen eri osa-alueen tentistä.
Oppimisympäristö
Luentotyöskentely ja seminaarityöskentely pääasiassa verkossa.
Simulaatioon valmistava harjoitus harjoitteluluokassa
Simulaatio simulaatiotilassa
YleSH näyttökoe luokkatilassa
Moodle-oppimisalusta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5op (135h)
Lastentautien tentti itsenäisenä työskentelynä 27h
Simulatioon valmistava tehtävä/ simulaatio ja valtakunnallinen YleSH näyttökoe ja itsenäinen työskentely 27h
Luentotyöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarien tiimityöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Tehtävät, itsenäinen työskentely 27h
Sisältö
Hoitotyön menetelmät eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteiden tunnistaminen ja hyvinvoinnin edistäminen.
Lääketieteen osa-alueet: lasten tavallisimmat infektiot, allergiat, lasten pitkäaikaissairaudet ja niiden erityispiirteet, lasten syöpäsairaudet, lasten yleiskirurgiaa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ammatillisen hoitotyön perusteet 20op
Turvallinen sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Omahoitoa tukeva sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Arviointimenetelmät
Tiimeissä suoritettavat seminaaritehtävät arvioidaan asteikolla 1-5. Opintojakson arvosana muodostuu 100% seminaaritehtävistä.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Simulaatio, harjoitukset ja näyttökoe arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Pediatrian tentti arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin
- perustelee toimintaansa lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa soveltaa hoitotyön toimintaa tyypillisimpiä lastentauteja sairastavien lasten hoitoon