Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BZ64-3042
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 25.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Taru Simpura
- Veera Laiho
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari Minttu-case (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö uusinta (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSH22SMH2Sairaanhoitajakoulutus 22SM 2 Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Harjoitukset
- Verkkoluento
- Seminaari 1
- Seminaari 2
- Seminaari Minttu-case
- Simulaatio R 1
- Simulaatio R 2
- Simulaatio R 3
- Näyttö R1
- Näyttö uusinta
- Näyttö R2
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hoitotyön menetelmiä eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- toteuttaa lasten ja nuorten lääke-, neste- ja kivun hoitoa turvallisesti
- kuvata yleisimmät lastentaudit ja niiden lääketieteellisen hoidon
- määritellä keskeisiä lasten, nuorten ja perheiden hoitopolkuja
- tunnistaa palvelutarpeen ja ohjata asiakkaita palveluiden piiriin
- tunnistaa monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteita ja edistää perheiden hyvinvointia
- selittää raskauden ja lapsivuodeajan etenemisen ja seurannan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä on luentotyöskentely, seminaarit, oppimistehtävät, simulaatiot/harjoitukset pienryhmissä, pediatrian tentti ja osaamiskoe.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo seminaareissa, harjoituksissa ja simulaatioissa sekä näytössä 100%
Opintojaksoon kuuluu:
-Luento työskentely ja itsenäinen työskentely
-Simulatioon valmistava harjoitus/ simulaatio ja näyttökoe
-Seminaarit tiimityöskentelynä ja itsenäinen työskentely
-Oppimistehtävät, itsenäinen työskentely
-Lääketieteen opinnot 1op (27h) erillisellä Moodle -sivustolla itsenäistä työskentelyä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskeluvälineet: BYOD
Pakollinen materiaali:
Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L & Hammar A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki. Sanoma Pro (tai uudemmat painokset tai muu Lasten ja nuorten hoitotyön kirja)
Duodecin Oppiportti, Lastentaudit, soveltuvin osin:
Suositeltava materiaali:
Käypä hoito. 2019. Ruoka-allergia (lapset).
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen. 2015. Hoitotyön suositus. Hoitotyön tutkimussäätiö. www.hotus.fi
Opintojakson Moodlen materiaali
Uusintamahdollisuudet
Valtakunnallinen YleSH näyttökoe Lasten ja nuorten hoitotyöstä.
Lääketieteen osa-alueiden tentti suoritetaan opintojakson aikana.
Oppimisympäristö
Luentotyöskentely: Teams/Zoom
Simulaatioon valmistava harjoitus harjoitteluluokassa
Simulaatio simulaatiotilassa
Näyttökoe luokkatilassa
Moodle-oppimisalusta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5op (135h)
Lääketieteen opinnot itsenäisenä työskentelynä 27h
Simulatioon valmistava tehtävä/ simulaatio ja näyttökoe ja itsenäinen työskentely 27h
Luentotyöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarien tiimityöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Tehtävät, itsenäinen työskentely 27h
Pediatrian tentti itsenäisenä työskentelynä 27h
Simulatioon valmistava tehtävä/ simulaatio ja näyttökoe ja itsenäinen työskentely 27h
Luentotyöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarien tiimityöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Tehtävät, itsenäinen työskentely 27h
Lähityöskentely 26h
Itsenäinen työskentely 109h
Sisältö
Hoitotyön menetelmät eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteiden tunnistaminen ja hyvinvoinnin edistäminen.
Raskauden ja lapsivuodeajan eteneminen ja seuranta.
Lääketieteen osa-alueet: lasten tavallisimmat infektiot, allergiat, lasten pitkäaikaissairaudet ja niiden erityispiirteet, lasten syöpäsairaudet, lasten yleiskirurgiaa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ammatillisen hoitotyön perusteet 20op
Sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Omahoitoa tukeva hoitotyö 15op
Arviointimenetelmät
Tiimeissä suoritettavat seminaaritehtävät arvioidaan asteikolla 1-5. Opintojakson arvosana muodostuu 100% seminaaritehtävistä.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Simulaatio, harjoitukset ja näyttökoe arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Pediatrian tentit arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole hyväksytysti suorittanut opintojakson luentotyöskentelyä, oppimistehtäviä, simulaatioita/harjoituksia pienryhmissä, pediatrian tenttiä ja valtakunnallinen YleSH näyttökoetta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa luettella raskauden ja lapsivuodeajan etenemisen ja seurannan vaiheet
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa suppeasti kuvata raskauden etenemisen vaiheet ja raskauden seurannan vaiheet.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin
- perustelee toimintaansa lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa soveltaa hoitotyön toimintaa tyypillisimpiä lastentauteja sairastavien lasten hoitoon
-osaa kuvata raskauden etenemisen vaiheet ja raskauden seurannan vaiheet