Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja yrittäjyys 3 (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CL68-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Ville Lehto

Ryhmät

  • LLPRLII22SM
    Liiketalouden koulutus 22S, markkinointi, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-ymmärtää monipuolisesti johtamisen eri osa-alueita
-johtaa itseään ja omaa ajankäyttöään
-tuntee tiimijohtamisen perusteet ja dynamiikan
-kasvattaa yritysosaamista ja yrittäjyysasennetta
-ymmärtää esimiestyön merkityksen
-tuntee tehokkaasti toimivan organisaation periaatteet

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan ammatillista kirjallisuutta lukien ja oppisesseiden kirjoittamisen avulla itsenäisesti opiskellen. Oppimisesseet palautetaan yhteiseen verkkoympäristöön. Varsinaista läsnäoloa ei ole. Kirjoja tulee esittää yhteisissä treeneissä, joissa jaetaan kirjojen ydinsisällön henkilökohtaisen oppimisen ja liiketoimintaoppimisen kannalta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit löytyvät kirjalistasta, johon on kerätty ammatillista kirjallisuutta. On mahdollista etsiä myös omaa ammattikirjallisuutta, kunhan se hyväksytään etukäteen opettajalla.

Sisältö

Johtamisen kirjallisuus laaja-alaisesti sisältäen itsensä johtamisen ja itsetuntemuksen aihealueet, tiimien toiminnan, organisaatiokäyttäytymisen sekä strategisen tason.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadita.

Arviointimenetelmät

Esseet arvioidaan kriteeristön perusteella. Rekisteriin merkitään arvosanaksi suoritettujen esseiden painotettu keskiarvo.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Essee ei täytä arviointitason 1 kriteerejä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Yhteys tiimitason toimintaan on tuotu esiin, mutta sen konkreettinen kehittäminen ei hahmotu selkeästi. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja. Ajatuksia on yhdistelty, mutta looginen jäsentely ei ole selkeää.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Oppimissopimukset tavoitteet käsitellään. Opiskelija sitoo ideat tiimiyrityksen tasolle, mutta konkreettisten kehittämisideoiden vieminen tiimiyrityksen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi. Essee on pääosin looginen kokonaisuus. Suhteiden kuvausten tasoissa saattaa olla vaihtelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa sekä oppimissopimuksessa hahmottelemiinsa tavoitteisiin. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää tiimiyrityksen toiminnassa ja projekteissa.

Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi ja niiden suhteet kuvataan havainnollisesti. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.