Siirry suoraan sisältöön

Yhteisön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BZ62-3036

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

26.02.2024 - 21.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Tiia Kangassalo
  • Noora Pasuri-Seppänen
  • Heidi Savolainen

Opetusryhmät

  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISHMM22S
    Sairaanhoitajakoulutus maahanmuuttajille 22S Lahti

Pienryhmät

  • Info 1
  • Luennot 1
  • Luennot 2
  • Luennot 3
  • Luennot 4
  • Luennot 5
  • Näyttö 1
  • Seminaari 1
  • Harjoitus R 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja arvioida yhteisön terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
- arvioida terveyseroihin vaikuttavia tekijöitä kestävän kehityksen näkökulmasta
- arvioida ja kehittää asiakkaan voimavaroja vahvistavia interventioita moniammatillisesti
- ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksissä ja matkailijan tartuntatautien ehkäisyssä
- selittää seksuaaliterveyden moninaisuuden ja merkityksen hyvinvoinnille, tunnistaa riskitekijät ja osaa edistää seksuaaliterveyttä eri elämänvaiheissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Opintojaksolla on seminaaripäiviä ja näyttöpäiviä sekä luentoja ja oppimistehtäviä.

Ajoitus ja läsnäolo

100% läsnäolopakko lähitunneilla

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tentti- ja lähdemateriaalia:

Infektiotaudit ja rokotukset - https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset
Matkailijan terveysopas - https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/matkailijan-terveysopas
THL: Hyvinvointi- ja terveyserot - https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/
Palosuo, H., Sihto, M., Lahelma, E., Lammi-Taskula, J. & Karvonen, S. (2013). Sosiaaliset määrittäjät WHO:n ja Suomen terveyspolitiikassa. Raportti 14/2013, Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.
Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 3/2017 53. vuosikerta: Terveys ja sosiaaliset erot: mitä on tutkittu ja mitä tarvitsee vielä tutkia? - https://journal.fi/sla/article/view/59163
Sihto, M. & Karvonen, S. (2016). Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.
Sosiaali- ja terveysministeriö - https://stm.fi/seksuaaliterveys
Tuorila, H. (2013) Potilaan voimaantuminen ei horjuta vaan tukee asiantuntijaa. Duodecim 2013;129:666–71. https://www.duodecimlehti.fi/api/pdf/duo10877
Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 4/2018 55. vuosikerta: Uudet toimintamallit hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - https://journal.fi/sla/article/view/76541
Palonen, M. 2021. Perheistä ja kohtaamisista. Teoksessa E. Harju, M. Palonen & N. Sarell Yhdessä perheen kanssa. Perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Gaudeamus. (19–35).
Paunonen, M. & Vehviläinen-Julkunen, K. 1999. Suomalaisen perheen rakenteet ja perheiden toiminnan vaikutus perheenjäsenten terveyteen. Teoksessa M. Paunonen & K. Vehviläinen-Julkunen Perhe hoitotyössä, teoria, tutkimus ja käytäntö WSOY
Perhehoitolaki 20.3.2015/263. Viitattu 16.8.2023. Saatavissa https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20150263#P3
STM, Sosiaali- ja terveysministeriö 2019. Terveyden edistäminen. Saatavissa https://stm.fi/terveyden-edistaminen
Tammekas, T., Haaranen, A., Pietilä, A-M. & Häggman-Laitila, A. (2018). Perheen voimavarat ja tuen tarpeet puolitoistavuotiaan lapsen laajoissa terveystarkastuksissa. Tutkiva hoitotyö 16 (2), 29-35
THL, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2022). Hyvinvointi- ja terveyserot. Eriarvoisuus. Keskeisiä käsitteitä. https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/keskeisia-kasitteita
THL, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2022). Lapset, nuoret ja perheet. Sote-palvelut. Äitiys- ja lastenneuvola. Neuvolatyön sisällöt ja menetelmät. Voimavaralähtöiset menetelmät https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuvolatyon-sisallot-ja-menetelmat/voimavaralahtoiset-menetelmat
Thompson, I.E., Gustafson, K.E., Hamett, K.W. & Spork, A. (1992). Stress, coping and family functioning. Journal on Pediatric Psychology 17, 573–585
Tilastokeskus 2023. Tilastotieto. Julkaisut. Perheet. 2020. Perheiden määrä väheni edelleen vuonna 2022. https://stat.fi/julkaisu/cl8jxlulw9u9a0cvz1lafhjk0
Tilastokeskus 2021. Perheiden määrän lasku pysähtynyt. https://www.stat.fi/til/perh/2020/perh_2020_2021-05-28_tie_001_fi.html
Vuorenmaa, M., Perälä, M-L, Halme, N., Kaunonen, M.& Åstedt-Kurki, P. (2016). Associations between family characteristics and parental empowerment in the family, family service situations and the family service system. Child: care, health and development 42 (1), 25–35 https://doi.org/10.1111/cch.12267
Wright, L. & Leahey, M. (2000). Nurses and families. A guide to family assessment and intervention. 3.painos FA Davis Company.
Åstedt-Kurki, P., Hopia, H. & Vuori, A. (1999a) Family health in everyday life: a qualitative study on well-being in families with children. Journal of Advanced Nursing 29, 704–711
Åstedt-Kurki, Lehti, K., Paunonen, M. & Paavilainen, E. (1999b). Family member a hospital patient: sentiments and functioning of the family. International Journal of Nursing Practice 5, 155–163
Åstedt-Kurki (2010). Family Nursing Research for Practise: The Finnish Perspective. Journal of Family Nursing 16 (3), 256–268.
Åstedt-Kurki, P. & Palonen, M. (2021). Perhe ja hyvinvointi perhehoitotieteen näkökulmasta. Teoksessa E. Harju, M. Palonen & N.Sarell Yhdessä perheen kanssa. Perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Gaudeamus.

Oppimisympäristö

Lähiopetus ja Moodle -oppimisalusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

Sisältö:
- yhteisön terveyden ja hyvinvoinnin tekijät yksilö- ja yhteisötasolla
-terveyseroihin vaikuttavat tekijät kestävän kehityksen näkökulmasta
- asiakkaan voimavaroja vahvistavat interventiot:etäohjaus ja hoidon tarpeen arviointi
- asiakkaan rokotusohjaus ja matkailijan tartuntatautien ehkäisy
- seksuaaliterveyden moninaisuus ja merkitys eri elämänvaiheissa yksilön ja yhteisön hyvinvoinnille
-omien käsitystensä tunnistaminen perheestä, perheiden terveydestä ja perhehoitotyöstä
- perhe -käsitteen, perhehoito ja perhehoitotyön määritelmät
- erilaiset perhemuodot
- potilaiden läheisten kohtaaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle voi osallistua, kun on suorittanut:
- Ammatillisen hoitotyön perusteet 20 op
- Turvallinen sisätauti-kirurginen hoitotyö 15 op
- Omahoitoa tukeva sisätauti-kirurginen hoitotyö 15 op

Arviointimenetelmät

Rokotusosaaminen: verkkotentti, arviointi T1-K 5 ja taitopaja hyväksytty/hylätty
Perhehoitotyön ryhmätehtävä: arviointi T1- K5/ täydennettävä ja seminaari
Sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen näyttökoe (hoidon tarpeen arviointi)

Terveyden edistämisen tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata vain osittain perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön, rokottamisen periaatteet sekä seksuaaliterveyden käsitteitä. Ammatillisen ajattelun ja hoitotyön merkityksen ymmärtäminen on puutteellista. Opiskelijalta puuttuu vielä taitoa perustella asioita ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön, rokottamisen periaatteet sekä seksuaaliterveyden keskeiset periaatteet ja käsitteet. Opiskelija ymmärtää teoriaperustan merkityksen perhe- ja yhteisöhoitotyössä sekä seksuaaliterveydessä. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja perhe- ja yhteisöhoitotyössä sekä seksuaaliterveyden edistämisessä. Opiskelija ymmärtää terveyserojen merkityksen kestävän kehityksen näkökulmasta ja ymmärtää asiakkaan omien voimavarojen merkityksen yksilö- ja yhteisötasolla. Opiskelijalta puuttuu vielä kykyä soveltaa em. asioita.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön ja rokottamisen periaatteet. Opiskelija ymmärtää seksuaalisuuden osana ihmisen kokonaisvaltaista kohtaamista ja hoitamista. Opiskelija osaa soveltaa teoriaperustaa perhe- ja yhteisöhoitotyössä, seksuaaliterveyden edistämisessä ja ymmärtää näiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa selittää kriittisesti ja systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja omassa toiminnassaan. Opiskelija ymmärtää ja osaa analysoida asiakkaan omia voimavaroja ja niiden merkitystä hoitamisessaan.