Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot fysioterapiassa (7 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA32-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Lahtio
- Hanna Laine
- Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lahti
-
HLPRFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Verkkoluento
- Harjoitukset R1
- Harjoitukset R2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja ohjata yksilölle ja ryhmälle tavoitteellista liikkumista ja liikuntaa
- soveltaa fyysisen harjoittelun perusteita sekä motorisen oppimisen periaatteita tavoitteellisen liikuntaharjoittelun ohjaamisessa
- hyödyntää ohjaustilanteissa erilaisia toimintaympäristöjä, menetelmiä, liikuntamuotoja, välineitä ja musiikkia
- ohjatessa arvioida liikkeen suoritustapaa ja elimistön kuormitusta
- käyttää hyvinvointivalmennuksen periaatteita ja innovatiivisia, teknologia- ja asiakaslähtöisiä ratkaisuja yksilön sekä ryhmän ohjaamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Zoomissa, kampuksella ja altaalla. Opintojakso sisältää kaksi numeerisesti arvioitavaa oppimistehtävää: liikuntapassi- ja yksilöasiakkaan ohjaaminen -tehtävät. Opintojakso sisältää myös tunneille valmistautumista itsenäisesti, itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Lähiopetuksen osuus on 3 op ja tehtävien sekä itsenäisen opiskelun osuus 4 op. Opintojakso rakentuu teemojen ympärille. Teemat sisältävät vaihdellen ennakkotehtäviä, itsenäistä orientaatiota sekä verkkoluentoja ennen harjoitustunteja.Teemakohtaisten ennakkotehtävien tulee olla tehtynä ennen harjoitustunneille osallistumista.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson lähiopetustunnit (Zoom ja kampus) on aikataulutettu lukujärjestykseen. Muut itsenäisesti suoritettavat sisällöt ja tehtävät tulee suorittaa opintojakson alussa määritettyjen aikataulujen sisällä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarnanen S & Holopainen R (toim.). 2022. Harjoittelu ja TULE-terveys. VK-kustannus.
Luomajoki H. 2018 (tai uudempi). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK-kustannus.
Lisämateriaalina Moodlessa oleva materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin vastuuopettaja: Heli Lahtio
Ahotointimahdollisuudet:
Aikaisempi korkeakoulututkinto (esim. liikunnanohjaaja AMK): osallistuttava lähitunneille ”Liikkeen laatu” ja ”Terapeuttinen harjoittelu” ja suoritettava niihin liittyvät tehtävät. Lisäksi suoritettava ”Liikuntapassi-tehtävä” kevennettynä (vain ft-ryhmä ja raportti siitä) sekä ”Yksilöasiakkaan ohjaaminen” -tehtävä ahotoijien ohjeen mukaan.
Muu liikunta-alan tutkinto (esim. pt-koulutus tai liikuntaneuvoja): osallistuttava lähitunneille ”Liikkeen laatu”, ”Terapeuttinen harjoittelu”, ”Allasharjoittelu” ja ”Minä ohjaajana: ohjausharjoitukset” (= näyttö) ja suoritettava niihin liittyvät tehtävät. Lisäksi suoritettava ”Liikuntapassi-tehtävä” kevennettynä (vain ft-ryhmä ja raportti siitä) sekä ”Yksilöasiakkaan ohjaaminen” -tehtävä ahoitoijien ohjeen mukaan.
Muu osaaminen: ahotointi yksilöllisesti osaamisen mukaan.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Oppimisympäristö
Opintojakso toteutetaan verkossa, lähiopetuksena kampuksella, altaalla sekä muissa soveltuvissa ympäristöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaisuus on 7 op, mikä tarkoittaa 189h opiskelijan työtä.
Opintojakso toteutetaan viikkojen 2-22 aikana.
Sisältö
Opiskelija osaa
- suunnitella ja ohjata yksilölle ja ryhmälle tavoitteellista liikkumista ja liikuntaa.
- soveltaa fyysisen harjoittelun perusteita sekä motorisen oppimisen periaatteita tavoitteellisen liikuntaharjoittelun ohjaamisessa.
- hyödyntää ohjaustilanteissa erilaisia toimintaympäristöjä, menetelmiä, liikuntamuotoja, välineitä ja musiikkia.
- ohjatessa arvioida liikkeen suoritustapaa ja elimistön kuormitusta.
- käyttää hyvinvointivalmennuksen periaatteita ja innovatiivisia, teknologia- ja asiakaslähtöisiä ratkaisuja yksilön sekä ryhmän ohjaamisessa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolla sovelletaan tietoja ja taitoja opintojaksoilta:
Eri ikäinen ihminen
Elinjärjestelmien anatomia ja fysiologia
Kuormitusfysiologia
Liikkumisen biomekaniikka
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan tehtävien perusteella. Tarkemmat kuvaukset arvioitavista tehtävistä opintojakson infotunnilla. Lisäksi arvioinnissa huomioidaan harjoitustunneilla tuntiaktiivisuus ja osaamisen näyttäminen.
Kurssilla tulee suorittaa hyväksytysti ennakkotehtävät ja ohjausharjoitukset.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä tason 1 arviointivaatimuksia. Opiskelija on poissa lähitunneilta eikä suorita opintojakson tehtäviä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
-Opiskelija pystyy suunnittelemaan ja ohjaamaan tavoitteen mukaista liikkumista.
-Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä fyysisen harjoittelun ja motorisen oppimisen perusteisiin.
-Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä erilaisten toimintaympäristöjen, ohjausmenetelmien, liikuntamuotojen ja välineiden hyödyntämiseen ohjaamisessa.
-Opiskelija pystyy arvoimaan liikkeiden suoritustapaa.
-Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä teknologian hyödyntämisessä ohjaamisessa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi
- Opiskelija osaa suunnitella ja ohjata tavoitteen mukaista liikuntaa perustellusti fyysisen harjoittelun ja motorisen oppimisen periaatteilla
- Opiskelija osaa hyödyntää tietolähteitä ja ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- Opiskelija osaa soveltaa erilaisia teknologiaratkaisuja ohjaamisessa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi
- Opiskelija osaa soveltaa perustellusti fyysisen harjoittelun ja motorisen oppimisen periaatteilla liikkumisen suunnittelussa ja ohjaamisessa
- Opiskelija osaa käyttää motorista oppimista, hyvinvointivalmennusta sekä ryhmäliikuntaa koskevia tietolähteitä perustellen ja pystyy arvioimaa ko. tietolähteiden luotettavuutta sekä käyttää alan ammattikäsitteitä asiantuntevasti.
Opiskelijaa osaa esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja sekä vertailla toimintaan liittyviä ratkaisuvaihtoehtoja ryhmäliikuntaohjauksesta ja hyvinvointiteknologiasta.