Nuorten hyvinvointi ja osallisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU22-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mia Ikonen
- Tarja Kempe-Hakkarainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Seminaari
- Kenttä
- Info
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa nuoren kasvun ja kehityksen erityispiirteitä sekä nuoren voimavaroja ja tuen tarpeita
- nimetä nuoria koskevan keskeisen lainsäädännön sekä palvelujärjestelmän
- toimia nuorten aseman parantamiseksi ja osallisuuden edistämiseksi
- tuntee osallistavia menetelmiä nuorten parissa tehtävässä työssä
- tunnistaa psykososiaalisen työn asiantuntijan roolin ja merkityksen kouluyhteisöissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan osittain yhteistoteutuksena ryhmille HLTISOS22S ja HLPRSOS22S . Toteutuksessa on molemmille ryhmille yhteinen info viikolla 3, sekä yhteisiä verkkotyöpajoja viikoilla 3-6. Tämän lisäksi molemmille ryhmille on kampuskohtaista opetusta sekä työpajatyöskentelyä.
Opintojakso on osa Sosiaaliohjaus-moduulin opintoja, jotka muodostavat Sosiaaliohjaukseen suuntaavan kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.
Toteutus alkaa viikolla 2, jolloin opintojaksosta pidetään info ja toteutuksen viimeinen kontaktikerta on viikolla 20, 2024.
Orientoiva tentti 1 op, verkkotyöpajat, lähitapaamiset ja ennakkotehtävät 1,5 op ja oppimistehtävät 2,5 op. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen (80%) sekä tehtävien tekemiseen ja niiden käsittelyyn.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu viikoilla 2-20. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa (verkkotyöpajat/lähitapaaminen).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarkentuu opintojakson alussa. Tenttimateriaali saatavilla Moodlessa viikon 2 aikana, 2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä viimeistään 10.12.2023 mennessä. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti. Myös opintojakson osa-ahotointi on mahdollista. Opiskelija vastaa ahot-prosessin käynnistämisestä.
Ahot-hakemukset käsitellään viikolla 50 ja päätös opiskelijalle toimitetaan viimeistään 15.12.2023.
Työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää työelämäyhteistyötä.
Oppimisympäristö
Moodle ja O365-työkalut sekä muut opiskelijan valitsemat virtuaaliset työkalut.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientoiva tentti 1 op
Kontaktiopetus verkossa sekä Lappeenrannan kampuksella ja niihin valmistautuminen 1,5 op
Oppimistehtävät 2,5 op
5 op laajuinen opintojakso on 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
- nuoruus elämänvaiheena, nuorten hyvinvointi ja osallisuus, nuorten palvelut ja palvelujärjestelmä, asumisen tuki, koulun sosiaalityö, nuorisolaki, oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, perusopetuslaki, psykososiaalinen työ nuorten parissa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso ei edellytä aikaisempaa osaamista.
Arviointimenetelmät
Orientoiva tentti 1 op - hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävät (ryhmätehtävä ja oppimispäiväkirja) - hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa osoittaa perehtyneisyyttä nuoren kasvun ja kehityksen erityispiirteisiin sekä tuen tarpeisiin
- osaa selvittää nuorten hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa palvelujärjestelmää
- osaa käyttää keskeisiä käsitteitä ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta