Siirry suoraan sisältöön

Nuorten hyvinvointi ja osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU22-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Mia Ikonen
  • Tarja Kempe-Hakkarainen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Seminaari
  • Kenttä
  • Info

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa nuoren kasvun ja kehityksen erityispiirteitä sekä nuoren voimavaroja ja tuen tarpeita
- nimetä nuoria koskevan keskeisen lainsäädännön sekä palvelujärjestelmän
- toimia nuorten aseman parantamiseksi ja osallisuuden edistämiseksi
- tuntee osallistavia menetelmiä nuorten parissa tehtävässä työssä
- tunnistaa psykososiaalisen työn asiantuntijan roolin ja merkityksen kouluyhteisöissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan osittain yhteistoteutuksena ryhmille HLTISOS22S ja HLPRSOS22S . Toteutuksessa on molemmille ryhmille yhteinen info viikolla 3, sekä yhteisiä verkkotyöpajoja viikoilla 3-6. Tämän lisäksi molemmille ryhmille on kampuskohtaista opetusta sekä työpajatyöskentelyä.

Opintojakso on osa Sosiaaliohjaus-moduulin opintoja, jotka muodostavat Sosiaaliohjaukseen suuntaavan kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.

Toteutus alkaa viikolla 2, jolloin opintojaksosta pidetään info ja toteutuksen viimeinen kontaktikerta on viikolla 20, 2024.

Orientoiva tentti 1 op, verkkotyöpajat, lähitapaamiset ja ennakkotehtävät 1,5 op ja oppimistehtävät 2,5 op. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen (80%) sekä tehtävien tekemiseen ja niiden käsittelyyn.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu viikoilla 2-20. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa (verkkotyöpajat/lähitapaaminen).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarkentuu opintojakson alussa. Tenttimateriaali saatavilla Moodlessa viikon 2 aikana, 2024.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä viimeistään 10.12.2023 mennessä. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti. Myös opintojakson osa-ahotointi on mahdollista. Opiskelija vastaa ahot-prosessin käynnistämisestä.

Ahot-hakemukset käsitellään viikolla 50 ja päätös opiskelijalle toimitetaan viimeistään 15.12.2023.

Työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää työelämäyhteistyötä.

Oppimisympäristö

Moodle ja O365-työkalut sekä muut opiskelijan valitsemat virtuaaliset työkalut.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientoiva tentti 1 op
Kontaktiopetus verkossa sekä Lappeenrannan kampuksella ja niihin valmistautuminen 1,5 op
Oppimistehtävät 2,5 op

5 op laajuinen opintojakso on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

- nuoruus elämänvaiheena, nuorten hyvinvointi ja osallisuus, nuorten palvelut ja palvelujärjestelmä, asumisen tuki, koulun sosiaalityö, nuorisolaki, oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, perusopetuslaki, psykososiaalinen työ nuorten parissa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä aikaisempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Orientoiva tentti 1 op - hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävät (ryhmätehtävä ja oppimispäiväkirja) - hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa osoittaa perehtyneisyyttä nuoren kasvun ja kehityksen erityispiirteisiin sekä tuen tarpeisiin
- osaa selvittää nuorten hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa palvelujärjestelmää
- osaa käyttää keskeisiä käsitteitä ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta