Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (10 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU19-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 03.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Minna Hallman
  • Pipsa Murto
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen

Opetusryhmät

  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoseminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoittelun reflektio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kasvunkansion ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen opiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Moodletentti 2h (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkotyöpaja
  • Verkkoseminaari
  • Harjoittelun reflektio
  • Kasvunkansion ohjaus
  • Itsenäinen opiskelu
  • Moodletentti 2h

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskeltavan sisällön toteutustapa, ryhmiin jaot ja opetusmenetelmät esitellään modulin ja opintojakson ensimmäisessä verkkotyöpajassa ma 22.1.2024 (LÄSNÄOLO PAKOLLINEN)

Opetus toteutuu läsnäoloa vaativina, reaaliaikaisina verkkotyöpajoina. Ajoitukset näkyvät ryhmien / toteutusten lukujärjestyksistä.

Verkossa toteutuvia, aikaan sidottuja verkkotyöpajoja järjestetään neljällä viikolla (4, 8, 12 ja 18) ja näissä käsitellään opintojakson teemoja, jaetaan harjoittelussa koettua, siellä suoritettuja tehtäviä ja muita oppimistehtäviä. Verkkotyöpajoihin liittyy ennakkovalmistautumista, joka voi olla mm. verkko-luennon kuunteleminen, aiheeseen liittyvään materiaaliin perehtyminen ja/tai annetut erilaiset oppimistehtävät. Opetusmenetelmissä painottuvat toiminnalliset ja kokemukselliset työtavat. Menetelminä käytetään asiantuntijaluentoja / -tietoiskuja, taitojen harjoittamista esim. tunnetaitojen opettaminen, draamatyöskentelyä, simulaatio-oppimista, case-tehtäviä sekä työpajoissa hyödynnetään myös vertaisoppimista.

Verkkotyöpajaan osallistuminen edellyttää toimivaa tietokonetta kuva- ja ääniyhteydellä, sekä hyviä verkkoyhteyksiä. Yhteisessä työskentelyssä opiskelijoiden odotetaan käyttävän tietokoneensa videokameraa. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva.


Osaamistavoitteet
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa ja perustella oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista
- jäsentää kasvatusyhteisön vuorovaikutukseen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä toimia asiantuntijana monialaisissa yhteistyöverkostoissa


Pakollisia ja arvioitavia oppimistehtäviä ovat
1. Ennakkotehtävänä minä kasvattajana -essee, jossa lähteenä Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Kirja löytyy e-kirjana LUT Primon kautta. Ennakkotehtävä tehdään viikoilla 1 - 3, palautus ennen aloitustyöpajaa
2. Ennakkotehtävänä varhaiskasvatuslaki -moodletentti, viikoilla 1 - 3, tentti avoinna 21.1.2024 saakka.
3. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketin kokoaminen viikoilla 1 - 7, tähän liittyvä moodletentti viikolla 8.
4. Pedagogisen toiminnan tehtävä - liikkumalla hyvinvointia ensimmäisellä harjoittelujaksolla, viikoilla 5 - 7, palautus viikolla 8.
5. Tunnekasvatuksen toteuttaminen ja pedagoginen dokumentointi -tehtävä toisella harjoittelujaksolla, viikoilla 9 - 11, palautus viikolla 12.
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä viimeisellä harjoittelujaksolla, viikoilla 13 - 17.
7. Varhaiskasvattajan kasvunkansio, kootaan opintojakson aikana, palautus viikolla 17 ja esittely ryhmässä viikolla 18. LÄSNÄOLO PAKOLLINEN.

Arvioitavia tehtäviä voi uusia syksyn 2024 aikana.
Toteutuksesta kerätään palautetta viikolla 18.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetusta järjestetään neljällä viikolla 4, 8, 12 ja 18. Kullakin viikolla on läsnäoloa edellyttäviä verkkotyöpajoja ryhmän yhteisen aikataulun mukaan. Ennen viikkoa 4 ja viikolla 8 on moodletentit.

10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta n. 80 tuntia.

Verkkotyöpajoihin ja harjoittelun reflektioihin osallistuminen on osa opintojakson suoritusta. Opiskelija reflektoi työpajoissa oppimaansa moodleen osioon "Opit ja oivallukset".

Jos opiskelija on estynyt osallistumaan verkkotyöpajaan/harjoittelun reflektioon, hänen tulee itse hankkia teeman mukainen osaaminen / käsitellä teemaa itsenäisesti.
-Verkkotyöpajojen osalta poissaoloista palautetaan "Opit ja oivallukset" -osioon tuotos, joka sisältää kuvauksen teeman itsenäisestä opiskelusta (teoreettiset lähteet ja käsittelytapa), sekä kuvauksen omasta tämän hetkisestä osaamisesta: mikä sujuu jo, ja mitä aiot vielä vahvistaa ja miten.
-Harjoittelun reflektioiden osalta poissaoloista palautetaan "Opit ja oivallukset" -osioon tuotos, joka kuvaa itsenäistä reflektointia ja oivalluksia harjoittelukokemuksista ja siellä suoritetuista tehtävistä.
Osaaminen teemoista osoitetaan varhaiskasvattajan kasvunkansiossa.

Opintojakson ennakkotehtävien tekemiseen on varattu viikot 1 - 3.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022
Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus.
Ahonen, L. 2017. Vasun käyttöopas.
Sääkslahti, A. 2018. Liikunta varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2019. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille.
Pedagoginen dokumentointi -materiaalia OPH:n sivuilla: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/pedagoginen-dokumentointi
Sainio,T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
Medialukutaidon ja Digitaalisen osaamisen kuvaukset 2022. uudetlukutaidot.fi
Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus.
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet - lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Ahonen, L. & Roos, P. 2019. Iloa ja oivalluksia! Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa.

Verkko-luentoja ja materiaalia moodle-ympäristössä

Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
- Böök, M.-L. 2016. Valloittava varhaiskasvatus.
- Kangas, J., Lastikka, A.-L. ja Karlsson. L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus.
- Laaksonen, V. 2022. Kaveritaidot varhaiskasvatuksessa.
- Tunteesta tunteeseen oppimateriaali https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/tunteesta-tunteeseen
- Ahonen, L. 2023. Tiimin voima varhaiskasvatuksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja, lukuunottamatta yllättävien poissaolojen varalle annettua toimintaohjetta.

Työelämäyhteistyö

Autenttinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksen harjoittelussa, 350 tuntia viikkojen 5 - 7, 9 - 11 ja 13 - 17 aikana. Harjoittelussa suoritetaan varhaiskasvatuksen opintojakson oppimistehtäviä.
Harjoittelua ohjataan verkossa toteutuvissa harjoittelun reflektioissa viikoilla 4, 8, 12 ja 18.

Uusintamahdollisuudet

Tentti 1: Varhaiskasvatuslaki -moodletentti viikoilla 1 - 3
Tentti 2: Pienen lapsen kasvu ja kehitys -moodletentti viikolla 8
Tentti 3: Varhaiskasvattajan kasvunkansio esitellään viikolla 18
Uusintamahdollisuus sovitaan opintojaksolla.

Oppimisympäristö

Verkkotyöpajat Zoomissa
Ennakkotehtävien tekeminen viikoilla 1 - 3.
Verkko-oppimisympäristöinä moodle, ZOOM -verkkokokousympäristö
Verkko-oppimistehtävät
Oppimistehtäviin sisältyy toimintaa varhaiskasvatusympäristöissä, harjoittelupaikoissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta n. 80 tuntia, loput varattu itsenäiselle opiskelulle.

Työpajoja järjestetään neljällä viikolla 4, 8, 12 ja 18. Työpajat ovat osa opintojakson suoritusta.

Ennakkotehtävät viikoilla 1 - 3

Sisältö

Varhaiskasvatuksen 10 op osaaminen hankitaan seuraavista teemoista:
- Lapsihavainnoinnin osaaminen (lapsen kehityksen eri osa-alueiden havainnoiminen)
- Pedagogisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osaaminen
- Pedagogisen dokumentoinnin osaaminen
- Lapselle ominaisen oppimistavan huomioiminen pedagogiikassa (leikki, taide, liikkuminen, pelit, tutkiminen)
- Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaaminen
- Liikkumaan innostaminen ja ohjaaminen
- Monilukutaito ja digitaalinen osaaminen varhaiskasvatuksessa
- Osallisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
- Lainsäädäntöosaaminen (ohjaavat lait, asetukset ja asiakirjat esim. VASU)
- Varhaiskasvattajan tiimiosaaminen ja oman kasvatusnäkemyksen kehittyminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: sosionomikoulutuksen 3 ensimmäisen lukukauden opinnot

Verkossa toteutettaviin työpajoihin osallistuminen edellyttää ääni- ja kuvayhteydellä varustettua tietokonetta johon opiskelijalla on järjestelmänvalvojanoikeudet. Mobiililaitteilla osallistuessa zoomin kaikki toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Tarkistathan lisävarusteiden (kuulokkeet, mikrofoni, kamera) toimivuuden ennen ensimmäistä verkkotyöpajaa. Yhteisessä työskentelyssä opiskelijoiden odotetaan käyttävän tietokoneensa videokameraa. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Verkkotyöpajoihin osallistuaksesi tarvitset riittävän hyvän verkkoyhteyden.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu osaamisen osoittamiseen seuraavilla oppimistehtävillä:

1. Minä kasvattajana -essee - Arviointi: HYV / TÄYD
2. Varhaiskasvatuslaki -moodletentti - Arviointi: HYV / TÄYD
3. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketti ja tentti - Arviointi: HYV / TÄYD
4. Pedagogisen toiminnan tehtävä - liikkumalla hyvinvointia - Arviointi: T1 - K5 (25 %)
5. Tunnekasvatuksen toteuttaminen ja pedagoginen dokumentointi -tehtävä - Arviointi: HYV / TÄYD
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä - Arviointi: HYV / TÄYD
7. Varhaiskasvattajan kasvunkansio toimii osaamisen näyttönä opintojakson ja harjoittelun aikana hankitusta osaamisesta - Arviointi: T1 - K5 (75 %)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä..

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.