Siirry suoraan sisältöön

Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY28-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 09.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna-Leena Mikkonen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää itsetuntemuksen ja itsensä johtamisen merkityksen osana oman asiantuntijuuden kehittymistä
- kehittää omaa ammatillista ja dialogista vuorovaikutustaan ryhmän tuella
- kehittää itseilmaisuaan ja tunnetaitojaan turvallisesti luovien menetelmien avulla
- toimia arvoristiriitoja sisältävissä vuorovaikutustilanteissa eettisesti, perustellusti ja sensitiivisesti
- kehittää omaa ja työyhteisön kulttuurihyvinvointia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella lukujärjestysten mukaisesti viikoilla 3,7, 11 ja 15.
Etäviikkojen aikana itsenäistä työskentelyä ja vertaistiimien yhteistä työskentelyä.
Lukupiiritehtävä vertaistiimeissä.
Kulttuurihyvinvointisuunnitelma- tehtävä ja vertaisarviointi.
Moodle-oppimisympäristö.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähitunteja viikoilla 3, 7, 11 ja 15 lukujärjestysten mukaisesti Lappeenrannan kampuksella (yhteensä 26 lähituntia, joista viimeiset 6 tuntia ovat seminaarit viikolla 15).
Tunneilla läsnäolo on tärkeää, koska tunneilla tehdään vuorovaikutteisia harjoitteita ja hyödynnetään yhteistoiminnallista kokemuksellista oppimista. Osallistuminen kampuksella pidettäviin lähitunteihin ei ole mahdollista verkossa. Tunneista ei ole myöskään saatavilla sähköistä tallennetta. Hyväksytty suoritus edellyttää sitoutumista yhteiseen työskentelyyn.
Tunneilta poissaolija ottaa itse lähtökohtaisesti selvää tunneilla käydyistä asioista ja harjoitteista omalta vertaistiimiltään ja Moodlesta, sekä hankkii mahdollisuuksien mukaan itsenäisesti oman kokemuksen vastaavista harjoituksista ja teemoista.

Etäviikkojen aikana tehdään yksilö- ja tiimityöskentelyä. Se sisältää annettuihin aineistoihin perehtymistä, vertaistiimien keskenään sopimia ja yhdessä toteuttamia (verkko)tapaamisia sekä tiimin yhteisten yhteenvetoraporttien kirjaamista ja tehtävien palautusta annettujen ohjeiden mukaisesti Moodleen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
JA
Luetaan vertaisryhmittäin yksi seuraavista kirjoista:
1. Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into kustannus Oy.
2. Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
3. Pessi, A., Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.
4. Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja.
5. Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
6. Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
7. Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
8. Trogen, T. 2022. Lempeän kasvattajan opas. Aikuisen itsesäätely ja itsemyötätunto. PS-kustannus.
Ekstra: Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Lappeenrannan kampus ja verkkoympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ 5 op, 135 tuntia koostuu:
Lähiopetus/harjoitustunnit ja niiden reflektointi 1 op (20 työpajatuntia viikoilla 3, 7 ja 11)
Lukupiiritehtävä 1 op (osallistuminen oman tiimin lukupiirityöskentelyyn ja yhteiseen seminaaripäivään viikolla 15 ja yhden tehtävän vertaisarviointi tiimeittäin)
Kulttuurihyvinvointitehtävä 1 op (itsenäinen kirjallinen oppimistehtävä ja yhden oppimistehtävän vertaisarviointi)

Etätyöskentely yhteensä 2 op:
Itsenäinen työskentely: perehtyminen etäviikkojen aikana Moodlen materiaaleihin ja niiden reflektointi sovittuja tiimitapaamisia varten
Tiimityöskentely: säännölliset tapaamiset ja niiden kirjalliset raportoinnit Moodleen

Sisältö

-itsetuntemus, itseilmaisu, itsensä johtaminen ja asiantuntijuuden kehittyminen
-arvotyöskentely ja eettisyys
-vuorovaikutustaidot ja turvallisen tilan periaatteet (tutustuminen, ryhmäytyminen, tiimityöskentely)
-tunne- ja tietoisuustaidot
-narratiivisuus, luovan toiminnan työtavat ja kulttuurihyvinvointi

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadita. Opintojakso kuuluu sosionomiopintoihin; ei tarjolla muiden alojen opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Osallistuminen opetukseen ja sitoutuminen tiimityöskentelyyn.
Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arivointikriteeritaulukko annetaan opintojen alussa Moodlessa.