Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY26-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 70

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Outi Kokko-Muhonen
  • Helena Hatakka

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS24KV
    Sosionomikoulutus 24KV Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
– jäsentää yksilön kasvua ja kehitystä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä osana ihmiskäsitystä
– selittää yksilön kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheiden merkityksen yksilön elämäntilanteeseen
– tunnistaa asiakkaan tavoitteellisen psykososiaalisen tukemisen taustalla vaikuttavia ihmisen elämänkulkuun liittyviä tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu verkkotyöpajoissa. Opintojaksolla verkossa ryhmämuotoisesti & oman tiimin kanssa. Opintojaksolla on itsenäisiä, tiiminä tehtäviä tehtäviä sekä moodle-tentti. Verkkotyöpajat toteutuvat viikoilla 3-11.
Kaikissa verkkotyöpajoissa tulee olla läsnä.

Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa. Opintojaksoon kuuluu molempia opintojaksoja kokoava yhteinen oppimistehtävä opintojaksojen päättyessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkotyöpajat (osa yhteisiä Kasvuympäristöt-opintojakson kanssa):
- 19.1. 4h yhteinen aloitus Kasvuympäristöt-opintojakson kanssa
- 2.2. 4h
-8.2. 2h tehtävien ohjaus
- 9.2 .4h
- 16.2. 4h
- 7.3. 4h
-15.3. 4h molempien opintojaksojen yhteinen päätösseminaari

Lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäisesti tehtävä Moodle-tentti 15.3. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Vähintään kaksi seuraavista:
- Nurmi, J. et al. 2022. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY. Myös vanhemmat painokset käyvät.
- Sinkkonen, J. 2022.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Myös vanhemmat painokset käyvät.
- Kuther, T. L. 2019. Lifespan Development: lives in context
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Myös vanhemmat painokset käyvät.

Lisäksi esim.:
- Sinkkonen,J.2020. Onnellinen lapsi. WSOY.
- Ojanen, M. 2014. Positiivinen psykologia
- Sinkkonen, J. & Kalland, M.(toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen


lisäksi mahdollinen muu luennoilla ilmoitettu materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koko opintojakson voi myös suorittaa exam-tenttinä 15.3. mennessä. jos valitset tenttivaihtoehdon, opettajiin tulee olla yhteydessä viimeistään viikolla 3.

Tentittävät teokset:
1. Nurmi, J. et al. 2022. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY. Myös vanhemmat painokset käyvät. TAI Kuther, T. L. 2019. Lifespan Development: lives in context
2. Sinkkonen, J. 2022.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Myös vanhemmat painokset käyvät.

Opiskelija selvittää itse exam-tenttimahdollisuudet omalla paikkakunnalla tai sen lähistöllä.

Uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojakson opettajien kanssa.

Oppimisympäristö

Moodle- ja zoom-verkkoympäristöt.

Opiskelijan tulee varmistaa, että hänellä on toimiva tietokoneyhteys kuvayhteydellä varustettuna, verkkotyöpajoissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- verkkotyöpajat 1 op
- oppimistehtävät 3 op
- itsenäisen opiskelun Moodle-tentti 1 op

Sisältö

- kehityspsykologia psykologian osa-alueina, ihmisen kehityksen lainalaisuuksia
- kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- psyykkinen itsesäätely, varhainen vuorovaikutus
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, persoonallisuuden
kehitys, temperamentin ja persoonallisuuden käsite, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys, kehitystehtävät ja
haasteet lapsuudessa,nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa.
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
- menetelmät: havainnointi, itsereflektio, oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen

Arviointimenetelmät

Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen, dialoginen läsnäolo verkkotyöpajoissa
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Moodle-tentti; arviointi: hyv/hyl
- Aikataulun noudattaminen

Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen selvittää itselleen ko. kerran sisällöt. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa oppimistehtävissä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ja tuo esiin niukasti koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä, arkitieto painottuu. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ja tuo esiin koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja sen ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä monipuolisesti ja soveltaen. Noudattaa hyvin aikatauluja, osallistumisaktiivisuus erittäin hyvää. Tieteellisen tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.