Siirry suoraan sisältöön

Kasvuympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY27-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kari Malin

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää oman kasvatuskäsityksensä
- selittää perheen moninaisuutta
- analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
- tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Lahden kampuksella ja verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakson suorittamiseen sisältyy:
- lähiopetuskertoja
- yksilö- ja ryhmätehtäviä
- tehtävän ohjauskerta
- esitysseminaareja
Tehtävien ohjaus tapahtuu verkkoympäristössä
Opintojakso toteutuu saamanaikaisesti opintojakson "ihmisen kasvu ja kehitys" kanssa ja toteutukseen sisältyy opintojaksojen yhteisiä tehtäviä

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksoajoittuu viikoille 33- 11
15.1. klo 8-12 Opintojaksojen (kasvuympäristöt + ihmisen kasvu ja kehitys) yhteinen aloitus, Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
18.1. klo 8-12 verkkokampus
5.2 klo 8-12 esitysseminaari Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
8.2. klo 8-12 verkkokampus
6.3 esitysseminaari verkkokampus, läsnäolo pakollinen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö (zoom / teams)
Lahden kampus M19
tehtävätiimit
yksilötyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät
- kirjallisuustehtävä 1,5 op = 40 h
- kasvatusnäkemys-tehtävä 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op = 40 h

Lähiopetus 1 op = 27 h

Sisältö

Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria
Perhe:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus:
- kasvatuksen käsite
- kasvatustiede
- kasvatuksen osa-alueet
- vallankäyttö kasvatuksessa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksoon osallistuminen ei edellytä aiemmin suoritettuja opintojaksoja.

Arviointimenetelmät

Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään