Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY26-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Helena Hatakka

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
– jäsentää yksilön kasvua ja kehitystä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä osana ihmiskäsitystä
– selittää yksilön kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheiden merkityksen yksilön elämäntilanteeseen
– tunnistaa asiakkaan tavoitteellisen psykososiaalisen tukemisen taustalla vaikuttavia ihmisen elämänkulkuun liittyviä tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu sekä lähityöpajoissa että verkkotyöpajoissa. Opintojaksolla työskennellään kampuksella ja verkossa yksilötyönä, ryhmämuotoisesti & oman tiimin kanssa. Opintojaksolla on itsenäisiä, tiiminä tehtäviä.
Kaikkiin työpajoihin tulee osallistua, ja ensimmäisessä kontaktitapaamisessa kampuksella 15.1. on erityisen tärkeää olla paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojaksosta, sen suoritustavoista ja aikatauluista.

Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa. Opintojaksoon kuuluu molempia opintojaksoja kokoava yhteinen oppimistehtävä opintojaksojen päättyessä.

Ajoitus ja läsnäolo

- 15.1. klo 8.15-11.30 KAMPUS (yhteinen aloituskerta Kasvuympäristöt-opintojakson kanssa)
- 18.1. klo 8.15-11.30 VERKKO
- 5.2. klo 8.15-11.30 KAMPUS
- 8.2. klo 10.00-13.30 VERKKO
- 6.3. klo 8.15-12 VERKKO (Opintojakson päätösseminaari yhdessä Kasvuympäristöt -opintojakson kanssa)

Kaikissa opetustapahtumissa on hyvä olla paikalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Valinnaisesti käytetään vähintään kahta seuraavista:
- Nurmi, J. et al. 2022. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY (myös aiemmat painokset käyvät)
- Sinkkonen, J. 2022.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa (myös aiemmat painokset käyvät)
- Kuther, T. L. 2019. Lifespan Development: lives in context
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia

Lisäksi esim.:
- Sinkkonen,J.2020. Onnellinen lapsi. WSOY.
- Ojanen, M. 2014. Positiivinen psykologia
- Sinkkonen, J. & Kalland, M.(toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei vaihtoehtoista suoritustapaa

Uusintamahdollisuudet

Ensisijaisesti seuraavalla toteutukselle osallistuminen. Neuvoteltava opintojakson opettajan kanssa

Oppimisympäristö

Lahden kampus
Zoom
Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- työpajat (verkko/kampus) 1,5op
- oppimistehtävät 3,5 op

Sisältö

- kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, varhainen vuorovaikutus, temperamentti
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, persoonallisuuden
kehitys, temperamentin ja persoonallisuuden käsite, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys, kehitystehtävät ja
haasteet lapsuudessa,nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa. Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
- menetelmät: havainnointi, itsereflektio, oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen

Arviointimenetelmät

Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo työpajoissa
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Aikataulun noudattaminen

Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettaja ei tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1 tai ei lainkaan noudata annettua aikataulua.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ja tuo esiin niukasti koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä, arkitieto painottuu. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ja tuo esiin koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Noudattaa hyvin aikatauluja, dialoginen osallistuminen aktiivista. Tieteellisen, tutkimukseen perustuvan tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.