Siirry suoraan sisältöön

Verkkokaupan logistiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CJ08-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 24.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, AMK

Opettaja

  • Kati Jaakkola
  • Markus Hämynen

Opetusryhmät

  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLABTO24-25
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
  • LLABTOLO
    Täydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Logistiikka

Pienryhmät

  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

-kuvata verkkokaupan tilaus-toimitus -prosessin
-tunnistaa verkkokaupan jakelukanavat ja varastointimallit
-tunnistaa last-mile -ajattelun tuomia hyötyjä
-tunnistaa ja verrata eri toimitusvaihtoehtoja kuluttajalle
-verrata toimitusvaihtoehtojen kustannusten ja ympäristövaikutusten kannalta
-tunnistaa verkkokaupan alan parhaat toimijat ja niiden kilpailuedut
-nimetä verkkokauppaan ja verkkokaupan logistiikkaan liittyvät trendit ja teknologiat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Haluatko vahvistaa logistiikan osaamistasi? Opiskele verkkokaupan logistiikan salat ja hyödynnä osaamistasi tulevaisuudessa. Kurssilla käsitellään verkkokaupan koko toimitusketju, tilauksesta palautusprosessiin. Käsittelemme jakelukanavat, viimeisen kilometrin haasteet ja digitalisaation ratkaisut unohtamatta vastuullisuutta.
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti omaan tahtiin verkossa melko vapaasti oman aikataulun mukaan, mutta palautuspäivämääriä noudattaen.
Videotallenteet, oppimistehtävät, täysin verkossa toteutettava opintojakso.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin voi suorittaa itsenäisesti omaan tahtiin verkossa melko vapaasti oman aikataulun mukaan, mutta palautuspäivämääriä noudattaen.
Kurssin voi suorittaa aikavälillä 9.9. - 24.11.2024 noudattaen annettuja palautusten määräpäiviä. Toteutus on kokonaan verkko-opintojakso, jonka voi suorittaa itsenäisesti.
Aloitustehtävä pitää olla tehtynä: sunnuntaina 15.9.2024 mennessä. Tämä on kriittinen tehtävä kurssin jatkamisen kannalta, jos tehtävä ei ole tehty ajoissa, kurssi päättyy opiskelijan osalta.
Aihealuekohtaiset tehtävät aihe 1 ja 2, tulee olla tehtynä sunnuntaina 13.10.2024.
Aihealuekohtaiset tehtävät aihe 3 ja 4, tulee olla tehtynä sunnuntaina 17.11.2024 ja lopputehtävä 5 tulee olla tehtynä sunnuntaina 24.11.2024.
Verkkokurssin palautuspäivämäärissä ei ole neuvotteluvaraa, vaan aikataulua tulee noudattaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssilla käytettävä materiaali löytyy kurssin Moodle-sivulta.

Uusintamahdollisuudet

Sovittava opettajien kanssa.

Oppimisympäristö

Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa ~ 27 h eli 5 op vastaa ~135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Kurssin aihe-alueet:
- verkkokaupan tilaus-toimitus -prosessi
- jakelukanavat, "last mile" ja paluulogistiikka
- kestävä ja vastuullinen verkkokauppa
- verkkokaupan logistiikan trendit, teknologia ja kilpailuedut.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Logistiikka ja toimitusketjun hallinta tai vastaavat perustiedot logistiikasta ja toimitusketjuista.

Arviointimenetelmät

Kurssin arviointi:
-tehtävät palautettu määräaikaan mennessä
-itsearviointi
-opettajan arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Oppimistavoitteita ei ole saavutettu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa kuvata tilaus-toimitusprosessin verkkokaupassa
- tuntee verkkokaupan käsitteitä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa kuvata tilaus-toimitusprosessin verkkokaupassa
-tuntee ja osaa käyttää verkkokaupan käsitteitä
-tunnistaa erilaisia jakelukanavia ja varastointimalleja
-tunnistaa kustannusten ja ympäristövaikutusten merkityksen

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa kuvata verkkokaupan tilaus-toimitusprosessin
-tunnistaa verkkokaupan jakelukanavat ja varastointimallit
-tunnistaa last-mile -ajattelun tuomia hyötyjä
-tunnistaa ja verrata eri toimitusvaihtoehtoja kuluttajalle
-verrata toimitusvaihtoehtojen kustannusten ja ympäristövaikutusten kannalta
-tunnistaa verkkokaupan alan parhaat toimijat ja niiden kilpailuedut
-nimetä verkkokauppaan ja verkkokaupan logistiikkaan liittyvät trendit ja teknologiat.