Verkkokaupan logistiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CJ08-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 24.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Kati Jaakkola
- Markus Hämynen
Opetusryhmät
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO24-25Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
-
LLABTOLOTäydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Logistiikka
Pienryhmät
- Itsenäinen 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-kuvata verkkokaupan tilaus-toimitus -prosessin
-tunnistaa verkkokaupan jakelukanavat ja varastointimallit
-tunnistaa last-mile -ajattelun tuomia hyötyjä
-tunnistaa ja verrata eri toimitusvaihtoehtoja kuluttajalle
-verrata toimitusvaihtoehtojen kustannusten ja ympäristövaikutusten kannalta
-tunnistaa verkkokaupan alan parhaat toimijat ja niiden kilpailuedut
-nimetä verkkokauppaan ja verkkokaupan logistiikkaan liittyvät trendit ja teknologiat.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Haluatko vahvistaa logistiikan osaamistasi? Opiskele verkkokaupan logistiikan salat ja hyödynnä osaamistasi tulevaisuudessa. Kurssilla käsitellään verkkokaupan koko toimitusketju, tilauksesta palautusprosessiin. Käsittelemme jakelukanavat, viimeisen kilometrin haasteet ja digitalisaation ratkaisut unohtamatta vastuullisuutta.
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti omaan tahtiin verkossa melko vapaasti oman aikataulun mukaan, mutta palautuspäivämääriä noudattaen.
Videotallenteet, oppimistehtävät, täysin verkossa toteutettava opintojakso.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti omaan tahtiin verkossa melko vapaasti oman aikataulun mukaan, mutta palautuspäivämääriä noudattaen.
Kurssin voi suorittaa aikavälillä 9.9. - 24.11.2024 noudattaen annettuja palautusten määräpäiviä. Toteutus on kokonaan verkko-opintojakso, jonka voi suorittaa itsenäisesti.
Aloitustehtävä pitää olla tehtynä: sunnuntaina 15.9.2024 mennessä. Tämä on kriittinen tehtävä kurssin jatkamisen kannalta, jos tehtävä ei ole tehty ajoissa, kurssi päättyy opiskelijan osalta.
Aihealuekohtaiset tehtävät aihe 1 ja 2, tulee olla tehtynä sunnuntaina 13.10.2024.
Aihealuekohtaiset tehtävät aihe 3 ja 4, tulee olla tehtynä sunnuntaina 17.11.2024 ja lopputehtävä 5 tulee olla tehtynä sunnuntaina 24.11.2024.
Verkkokurssin palautuspäivämäärissä ei ole neuvotteluvaraa, vaan aikataulua tulee noudattaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssilla käytettävä materiaali löytyy kurssin Moodle-sivulta.
Uusintamahdollisuudet
Sovittava opettajien kanssa.
Oppimisympäristö
Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa ~ 27 h eli 5 op vastaa ~135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Kurssin aihe-alueet:
- verkkokaupan tilaus-toimitus -prosessi
- jakelukanavat, "last mile" ja paluulogistiikka
- kestävä ja vastuullinen verkkokauppa
- verkkokaupan logistiikan trendit, teknologia ja kilpailuedut.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Logistiikka ja toimitusketjun hallinta tai vastaavat perustiedot logistiikasta ja toimitusketjuista.
Arviointimenetelmät
Kurssin arviointi:
-tehtävät palautettu määräaikaan mennessä
-itsearviointi
-opettajan arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Oppimistavoitteita ei ole saavutettu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa kuvata tilaus-toimitusprosessin verkkokaupassa
- tuntee verkkokaupan käsitteitä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa kuvata tilaus-toimitusprosessin verkkokaupassa
-tuntee ja osaa käyttää verkkokaupan käsitteitä
-tunnistaa erilaisia jakelukanavia ja varastointimalleja
-tunnistaa kustannusten ja ympäristövaikutusten merkityksen
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa kuvata verkkokaupan tilaus-toimitusprosessin
-tunnistaa verkkokaupan jakelukanavat ja varastointimallit
-tunnistaa last-mile -ajattelun tuomia hyötyjä
-tunnistaa ja verrata eri toimitusvaihtoehtoja kuluttajalle
-verrata toimitusvaihtoehtojen kustannusten ja ympäristövaikutusten kannalta
-tunnistaa verkkokaupan alan parhaat toimijat ja niiden kilpailuedut
-nimetä verkkokauppaan ja verkkokaupan logistiikkaan liittyvät trendit ja teknologiat.