Syventävä pajatyöskentely (5 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CF04-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Kimmo Kukkonen
- Kari Metso
Opetusryhmät
- Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTITEMU23STeollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Opetus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- vertailla ja valita mallinrakennuksessa käytettäviä materiaaleja
- kolmiulotteisen luonnostelutyön
- soveltaa mallinrakennukseen tarvittavia laitteita ja työkaluja toimeksiantoon itsenäisesti.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- mallinrakennuksesa käytettävien koneiden ja mallimateriaalien käytön harjoittelua
- nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi
- kurssiaikana suunnitellaan ja toteutetaan ennalta määritetety harjoitustyöt.
- opetusmenetelmänä ryhmä- ja henkilökohtainen ohjaus.
- oppimisympäristönä pajat ja luokkatilat
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin suorittaminen:
Opetus tapahtuu M19 kampuksella lähiopetuksena
Läsnäolovelvoite on 80 %
Opetus alkaa klo 9.00. ja päätyy klo 16
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luennot, harjoitustyöt,
Oppimisympäristö
teorialuokka, työpajaympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, 5x27 h =135h työskentelyä, joista 9 päivää lähiopetusta ja loput opiskelijan itsenäistä työskentelyä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Hyväksytysti suoritettu metalli- ja puutyöpajan ajokorttikurssi.
Arviointimenetelmät
Työsuunnitelmat, harjoitustehtävät, pajatyöskentely, ryhmäntyöskentely, dokumentointi, havainnointi, itsearviointi, portfolio, prosessin hallinta, palautekeskustelut, tuotos.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota lopulliseen tuotteen kokonaisuuteen, käytettävyyteen, muodonantoon ja prosessien hallintaan.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Selvittämättömiä poissaoloja. Oppimistehtäviä palauttamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- osaa ohjatusti hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa ohjatusti kehittää aiheeni ideointia ja tuottaa ohjatusti prototyyppejä kehitystyön tueksi
- ideointi ja työnjälki on omalähtöistä ja viimeistely tarkoituksenmukaista
- ryhmätyöskentely tukee osittain ryhmän työskentelyä
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu on tuotteen kannalta tarkoituksenmukaista
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- osaa soveltaa monipuolisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa kehittää aiheen ideointia ja tuottaa tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä perusteltuja valintoja.
- ideointi, työnjälki ja viimeistely on huoliteltua ja toiminta vastuullista, aloitteellista sekä ympäristöä huomioiva.
- ryhmätyöskentely tukee ryhmän työskentelyä ja tuotosta.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on harkittua ja huolella toteutettua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
-osaa soveltaa itsenäisesti ja aloitteellisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia ja luoda uusia työskentelymalleja.
-osaa monipuolisesti kehittää aiheen ideointia ja tuottaa nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä suunnitelmallisia ja perusteltuja valintoja.
-ideointi, työnjälki ja viimeistely on korkeatasoista sekä toiminta vastuullista, aloitteellista, itseohjautuvaa ja ympäristöä kehittävää.
- ryhmätyöskentely on ryhmää innostavaa ja kannustavaa sekä toisten huomioon ottamista ja yhdessä toteuttamista ja vastuun kantamista.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on johdonmukaista, harkittua, korkeatasoista ja huolella tuotettu kokonaisuus