Siirry suoraan sisältöön

Syventävä pajatyöskentely (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CF04-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)

Opettaja

  • Kimmo Kukkonen
  • Kari Metso

Opetusryhmät

  • Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti

Pienryhmät

  • Opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- vertailla ja valita mallinrakennuksessa käytettäviä materiaaleja
- kolmiulotteisen luonnostelutyön
- soveltaa mallinrakennukseen tarvittavia laitteita ja työkaluja toimeksiantoon itsenäisesti.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- mallinrakennuksesa käytettävien koneiden ja mallimateriaalien käytön harjoittelua
- nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi
- kurssiaikana suunnitellaan ja toteutetaan ennalta määritetety harjoitustyöt.
- opetusmenetelmänä ryhmä- ja henkilökohtainen ohjaus.
- oppimisympäristönä pajat ja luokkatilat

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin suorittaminen:
Opetus tapahtuu M19 kampuksella lähiopetuksena
Läsnäolovelvoite on 80 %
Opetus alkaa klo 9.00. ja päätyy klo 16

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennot, harjoitustyöt,

Oppimisympäristö

teorialuokka, työpajaympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, 5x27 h =135h työskentelyä, joista 9 päivää lähiopetusta ja loput opiskelijan itsenäistä työskentelyä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Hyväksytysti suoritettu metalli- ja puutyöpajan ajokorttikurssi.

Arviointimenetelmät

Työsuunnitelmat, harjoitustehtävät, pajatyöskentely, ryhmäntyöskentely, dokumentointi, havainnointi, itsearviointi, portfolio, prosessin hallinta, palautekeskustelut, tuotos.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota lopulliseen tuotteen kokonaisuuteen, käytettävyyteen, muodonantoon ja prosessien hallintaan.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Selvittämättömiä poissaoloja. Oppimistehtäviä palauttamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- osaa ohjatusti hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa ohjatusti kehittää aiheeni ideointia ja tuottaa ohjatusti prototyyppejä kehitystyön tueksi
- ideointi ja työnjälki on omalähtöistä ja viimeistely tarkoituksenmukaista
- ryhmätyöskentely tukee osittain ryhmän työskentelyä
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu on tuotteen kannalta tarkoituksenmukaista

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- osaa soveltaa monipuolisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa kehittää aiheen ideointia ja tuottaa tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä perusteltuja valintoja.
- ideointi, työnjälki ja viimeistely on huoliteltua ja toiminta vastuullista, aloitteellista sekä ympäristöä huomioiva.
- ryhmätyöskentely tukee ryhmän työskentelyä ja tuotosta.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on harkittua ja huolella toteutettua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

-osaa soveltaa itsenäisesti ja aloitteellisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia ja luoda uusia työskentelymalleja.
-osaa monipuolisesti kehittää aiheen ideointia ja tuottaa nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä suunnitelmallisia ja perusteltuja valintoja.
-ideointi, työnjälki ja viimeistely on korkeatasoista sekä toiminta vastuullista, aloitteellista, itseohjautuvaa ja ympäristöä kehittävää.
- ryhmätyöskentely on ryhmää innostavaa ja kannustavaa sekä toisten huomioon ottamista ja yhdessä toteuttamista ja vastuun kantamista.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on johdonmukaista, harkittua, korkeatasoista ja huolella tuotettu kokonaisuus