Tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CD71-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 05.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 120
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Tuuli Mirola
- Minna Ikävalko
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRLII23SVLiiketalouden koulutus 23SV Lappeenranta
-
LLTILIL23SVLiiketalouden ja logistiikan koulutus 23SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä.
- tehdä perusteltuja valintoja ja käyttää soveltuvia menetelmiä (aineiston hankinta, aineiston analysointi).
- raportoida tutkimusprosessin sekä tulokset ja johtopäätökset.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Aloitustapaaminen (verkkotapaaminen) lukujärjestyksen mukaan viikolla 37. Läsnäolo pakollinen!
Itsenäistä opiskelua: Luentovideot, oppimateriaali ja harjoitustehtävät.
Menetelmäklinikka-tapaamiset (verkkotapaaminen) lukujärjestyksen mukaan viikoilla 40, 44 ja 48
Tentti viikolla 49 lukujärjestyksen mukaan.
Ajoitus ja läsnäolo
Aloitustapaaminen (verkkotapaaminen) viikolla37 lukujärjestyksen mukaan. Läsnäolo pakollinen.
Menetelmäklinikka-tapaamiset online lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajien Moodlessa jakama materiaali
Uusintamahdollisuudet
Verkkotentti viikolla 49 lukujärjestyksen mukaan.
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan opintojakson alussa
Oppimisympäristö
Moodle, ZOOM/TEAMS
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Aloitustapaaminen 2 tuntia.
Menetelmäklinikat 6 tuntia (3*2h).
Itsenäistä opiskelua 125 tuntia.
Tentti 2 tuntia
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen liittyvät käsitteet.
Laadullisen tutkimuksen erityispiirteet. Erilaiset laadulliset tutkimusmenetelmät (mm. case-tutkimus, diskurssianalyysi, grounded theory). Aineiston (teoreettinen ja empiirinen) hankinta. Aineiston analyysi. Tutkimusraportin sisältö.
Määrällisen tutkimuksen perusteet. Määrällisen aineiston hankkiminen. Kyselylomake ja kysymystyypit. Otantamenetelmät ja otoskoko. Määrällisen aineiston kuvailu: luokittelu, taulukointi, graafinen esittäminen. Suoran jakauman tunnusluvut: sijainti- ja hajontaluvut, luottamusväli, muita tunnuslukuja. Tilastollinen riippuvuus: lineaarinen korrelaatio, ristiintaulukointi ja khi-toiseen testi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakson toteutus on tarkoitettu vain verkkoryhmien opiskelijoille. Päiväryhmien opiskelijoita ei hyväksytä tälle toteutukselle. Heille on sekä Lahden attä Lappeenrannan kampuksilla omat päivätoteutukset.
Esitietovaatimuksena ensimmäisen vuoden tai vastaavat opinnot suoritettuna.
Arviointimenetelmät
Kirjallinen verkkotentti. Kaksi uusintatenttiä.
Arviointiasteikko 0-5
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan sillon, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1= Opiskelija ymmärtää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää kuinka teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa kerätään . Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston sisällön kuvailemiseen soveltuvia analysointimenetelmiä ja lukea niistä saatuja tuloksia.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3= Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä eri tapoja käyttää tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa kerärä teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa.Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineistoon sopivia analysointimenetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia. Opiskelija osaa tuottaa tutkimusraportin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5= Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa perustellusti valita aineistonkeruumenetelmän ja kerätä tutkimukseen sopivan teoreettisen ja empiiririsen tutkimusaineiston .Opiskelija osaa perustellusti käyttää ja soveltaa tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisissä tutkimustilanteissa. Opiskelija osaa saatujen tutkimustulosten tulkinnan sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset. Opiskelija osaa kirjoittaa syvällisen tutkimusraportin.