Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CD71-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 19.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Tuuli Mirola
  • Minna Ikävalko

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Välitentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLPRIT22S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 22S Lappeenranta
  • LLPRHOTRA22S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 22S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Välitentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä.
- tehdä perusteltuja valintoja ja käyttää soveltuvia menetelmiä (aineiston hankinta, aineiston analysointi).
- raportoida tutkimusprosessin sekä tulokset ja johtopäätökset.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot kampuksella, harjoitustehtäviä sekä itsenäistä opiskelua.

Ajoitus ja läsnäolo

Luennot viikot 2-15 (vko 9 hiihtoloma, ei luentoja)

1. välitentti viikolla 8 lukujärjestyksen mukaan.
2. välitentti viikolla 16 lukujärjestyksen mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajien jakama materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Uusintatenttipäivät ilmoitetaan opintojakson alussa.

Oppimisympäristö

Luennot ja Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Luennot
Itsenäinen opiskelu
Välitentit / uusintatentti

Sisältö

Tutkimuspolku. Tutkimukseen liittyvät käsitteet.

Määrällisen tutkimuksen perusteet. Määrällisen aineiston hankkiminen. Kyselylomake ja kysymystyypit. Otantamenetelmät ja otoskoko. Määrällisen aineiston kuvailu: luokittelu, taulukointi, graafinen esittäminen. Suoran jakauman tunnusluvut: sijainti- ja hajontaluvut, luottamusväli, muita tunnuslukuja. Tilastollinen riippuvuus: lineaarinen korrelaatio, ristiintaulukointi ja khi-toiseen testi.

Laadullisen tutkimuksen erityispiirteet. Erilaiset laadulliset tutkimusmenetelmät (mm. case-tutkimus, diskurssianalyysi, grounded theory). Aineiston (teoreettinen ja empiirinen) hankinta. Aineiston analyysi. Tutkimusraportin sisältö.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden opinnot tai vastaava hyväksytysti suoritettuina.

Arviointimenetelmät

Välitentit/uusintatentti

Hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen täytyy välitenteistä tuleva yhteinen arvosana tai uusintatentti suorittaa vähintään arvosanalla 1.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan sillon, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1= Opiskelija ymmärtää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää kuinka teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa kerätään . Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston sisällön kuvailemiseen soveltuvia analysointimenetelmiä ja lukea niistä saatuja tuloksia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3= Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä eri tapoja käyttää tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa kerärä teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa.Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineistoon sopivia analysointimenetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia. Opiskelija osaa tuottaa tutkimusraportin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5= Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa perustellusti valita aineistonkeruumenetelmän ja kerätä tutkimukseen sopivan teoreettisen ja empiiririsen tutkimusaineiston .Opiskelija osaa perustellusti käyttää ja soveltaa tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisissä tutkimustilanteissa. Opiskelija osaa saatujen tutkimustulosten tulkinnan sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset. Opiskelija osaa kirjoittaa syvällisen tutkimusraportin.