Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CD71-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 150

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Simo Jaakkola
  • Sanna Kokkonen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLTIIT22S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 22S Lahti
  • LLTILII22SH2
    Liiketalouden koulutus 22S 2 Lahti
  • LLTILII22SH1
    Liiketalouden koulutus 22S 1 Lahti
  • LLTIMATLI22S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 22S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä.
- tehdä perusteltuja valintoja ja käyttää soveltuvia menetelmiä (aineiston hankinta, aineiston analysointi).
- raportoida tutkimusprosessin sekä tulokset ja johtopäätökset.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot kampuksella, harjoitustehtäviä sekä itsenäistä opiskelua.

Kurssista on tarjolla myös toinen toteutus AL00CD71-3021, joka on tarkoitettu itsenäiseen opiskeluun kykeneville.

Ajoitus ja läsnäolo

Laadulliset tutkimusmenetelmät: viikot 36-42

Määrälliset tutkimusmenetelmät: viikot 44-49

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajien jakama materiaali

Oppimisympäristö

Luennot ja Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Luennot
Harjoitustehtävät
Itsenäinen opiskelu
Tentti

Sisältö

Määrälliset tutkimusmenetelmät:
Määrällisen tutkimuksen perusteet. Määrällisen aineiston hankkiminen. Kyselylomake ja kysymystyypit. Otantamenetelmät ja otoskoko. Määrällisen aineiston kuvailu: luokittelu, taulukointi, graafinen esittäminen. Suoran jakauman tunnusluvut: sijainti- ja hajontaluvut, luottamusväli, muita tunnuslukuja. Tilastollinen riippuvuus: korrelaatio, ristiintaulukointi. Yhden otoksen testit. Toistetut mittaukset ja muutosten tarkastelu. Ryhmien vertailu.

Laadulliset tutkimusmenetelmät:
Tutkimukseen liittyvät käsitteet. Tutkimuksen vaiheet. Laadullisen tutkimuksen erityispiirteet. Erilaiset laadulliset tutkimusmenetelmät. Aineiston hankinta ja tuottaminen sekä ja aineiston analyysi. Tutkimusraportin sisältö ja eettiset kysymykset.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Työvälineosaamisen kurssi suoritettu hyväksytysti tai vastaavat taidot Excelin käytössä.

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät ja tentti.

Hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen täytyy suorittaa harjoitustehtävät ja tentti vähintään arvosanalla 1.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan sillon, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1= Opiskelija ymmärtää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää kuinka teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa kerätään. Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston sisällön kuvailemiseen soveltuvia analysointimenetelmiä ja lukea niistä saatuja tuloksia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3= Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä eri tapoja käyttää tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa kerärä teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa. Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineistoon sopivia analysointimenetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia. Opiskelija osaa tuottaa tutkimusraportin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5= Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa perustellusti valita aineistonkeruumenetelmän ja kerätä tutkimukseen sopivan teoreettisen ja empiiririsen tutkimusaineiston. Opiskelija osaa perustellusti käyttää ja soveltaa tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisissä tutkimustilanteissa. Opiskelija osaa saatujen tutkimustulosten tulkinnan sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset. Opiskelija osaa kirjoittaa syvällisen tutkimusraportin.