Siirry suoraan sisältöön

Esihenkilötyö ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CT70-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

22.01.2024 - 03.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Markus Kräkin

Opetusryhmät

  • Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLTILII23SH1
    Liiketalouden koulutus 23S 1 Lahti

Pienryhmät

  • Simulaatio 1
  • Toteutuksen opetusryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- keskeisimmät johtamismallit ja menetelmät.
- nykyaikaisen johtamisen piirteet sekä työyhteisön organisoitumisen merkityksen.
- esihenkilötyön moninaisen tehtäväkentän ja oman roolinsa siinä.
- työoikeuden perusasiat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tervetuloa perehtymään esihenkilötyön ja johtamisen maailmaan! Tämä opintojakso on aiheen peruskurssi. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Opintojakso sisältää yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä. Yksilötehtävät koostuvat pääosin palautettavista essee- ja oppimistehtävistä sekä itsenäisesti oppimisalustalla suoritettavista tehtävistä. Pari- ja ryhmätehtäviä tehdään vuorovaikutteisissa lähisessioissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähisessiot lukujärjestyksen mukaan. Kurssiin sisältyy itsenäistä opiskelua. Lähisessiot pidetään kampuksella. Opetusaikataulu TimeEdit/eLAB.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Viitala, Jylhä (2019) Johtaminen, keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (saatavissa myös e-kirjana LAB Primosta).
Muu oppimateriaali ilmoitetaan kurssin aloittamisen yhteydessä Moodle-sivuilla.
Vapaavalintainen muu johtamisen ja esihenkilötyön kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Mikäli opiskelijalla on pitkä kokemus esihenkilötyöstä TAI aiemmin suoritettu esihenkilötyön ja johtamisen opintojakso SEKÄ aiemmin hankittu osaaminen työlainsäädännöstä esimerkiksi aiemmin suoritetun opintojakson muodossa, opintojakso on mahdollista ahotoida eAHOT-järjestelmän kautta.

Työelämäyhteistyö

Lähisessioissa ratkaistaan työelämätilanteita mm. case-tehtävien avulla. Vierailijat mahdollisuuksien mukaan.

Uusintamahdollisuudet

Yksilötehtäviä ja kirjatentti.

Oppimisympäristö

Lähiopetus kampuksella, verkko-oppimisalusta Moodle, työskentely yksin sekä parin ja ryhmän kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisajankäyttö noin 135 tuntia, josta lähiopetuksen osuus noin 40 tuntia, muu omaehtoista työskentelyä itsenäisesti. Tehtävien aikataulu annetaan ensimmäisen lähisession yhteydessä.

Sisältö

Opintojakso koostuu mm. seuraavista sisällöistä:

• Esihenkilötyön tehtävät työsuhteen elinkaaren eri vaiheissa
• Vastuullinen, ihmislähtöinen ja vuorovaikutukseen perustuva arjen esihenkilötyö
• Sosiaalinen vastuullisuus lähiesihenkilötyössä
• Työlainsäädännön perusteet ja esihenkilön juridiset vastuut ja velvollisuudet
• Itsensä johtaminen ja esihenkilönä kasvaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakson suorittaminen ei edellytä aikaisempia liiketoiminnan, esihenkilötyön tai johtamisen opintoja.

Arviointimenetelmät

Arviointiin vaikuttavat suoritetut oppimistehtävät sekä muut erikseen kurssin alussa ilmoitettavat kriteerit.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut oppimistavoitteita tai ei ole palauttanut vaadittuja tehtäviä annettujen ohjeiden mukaisesti, jolloin osaamista ei ole pystytty arvioimaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan.
- kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti.
- selvittää ja perustella toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti.
- vertailla perustellen toimintaan liittyviä eri ratkaisuvaihtoehtoja ja reflektoida toimintaa.