Esihenkilötyö ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CT70-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 03.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Markus Kräkin
Opetusryhmät
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTILII23SH1Liiketalouden koulutus 23S 1 Lahti
Pienryhmät
- Simulaatio 1
- Toteutuksen opetusryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- keskeisimmät johtamismallit ja menetelmät.
- nykyaikaisen johtamisen piirteet sekä työyhteisön organisoitumisen merkityksen.
- esihenkilötyön moninaisen tehtäväkentän ja oman roolinsa siinä.
- työoikeuden perusasiat.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tervetuloa perehtymään esihenkilötyön ja johtamisen maailmaan! Tämä opintojakso on aiheen peruskurssi. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Opintojakso sisältää yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä. Yksilötehtävät koostuvat pääosin palautettavista essee- ja oppimistehtävistä sekä itsenäisesti oppimisalustalla suoritettavista tehtävistä. Pari- ja ryhmätehtäviä tehdään vuorovaikutteisissa lähisessioissa.
Ajoitus ja läsnäolo
Lähisessiot lukujärjestyksen mukaan. Kurssiin sisältyy itsenäistä opiskelua. Lähisessiot pidetään kampuksella. Opetusaikataulu TimeEdit/eLAB.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Viitala, Jylhä (2019) Johtaminen, keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (saatavissa myös e-kirjana LAB Primosta).
Muu oppimateriaali ilmoitetaan kurssin aloittamisen yhteydessä Moodle-sivuilla.
Vapaavalintainen muu johtamisen ja esihenkilötyön kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Mikäli opiskelijalla on pitkä kokemus esihenkilötyöstä TAI aiemmin suoritettu esihenkilötyön ja johtamisen opintojakso SEKÄ aiemmin hankittu osaaminen työlainsäädännöstä esimerkiksi aiemmin suoritetun opintojakson muodossa, opintojakso on mahdollista ahotoida eAHOT-järjestelmän kautta.
Työelämäyhteistyö
Lähisessioissa ratkaistaan työelämätilanteita mm. case-tehtävien avulla. Vierailijat mahdollisuuksien mukaan.
Uusintamahdollisuudet
Yksilötehtäviä ja kirjatentti.
Oppimisympäristö
Lähiopetus kampuksella, verkko-oppimisalusta Moodle, työskentely yksin sekä parin ja ryhmän kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisajankäyttö noin 135 tuntia, josta lähiopetuksen osuus noin 40 tuntia, muu omaehtoista työskentelyä itsenäisesti. Tehtävien aikataulu annetaan ensimmäisen lähisession yhteydessä.
Sisältö
Opintojakso koostuu mm. seuraavista sisällöistä:
• Esihenkilötyön tehtävät työsuhteen elinkaaren eri vaiheissa
• Vastuullinen, ihmislähtöinen ja vuorovaikutukseen perustuva arjen esihenkilötyö
• Sosiaalinen vastuullisuus lähiesihenkilötyössä
• Työlainsäädännön perusteet ja esihenkilön juridiset vastuut ja velvollisuudet
• Itsensä johtaminen ja esihenkilönä kasvaminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakson suorittaminen ei edellytä aikaisempia liiketoiminnan, esihenkilötyön tai johtamisen opintoja.
Arviointimenetelmät
Arviointiin vaikuttavat suoritetut oppimistehtävät sekä muut erikseen kurssin alussa ilmoitettavat kriteerit.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut oppimistavoitteita tai ei ole palauttanut vaadittuja tehtäviä annettujen ohjeiden mukaisesti, jolloin osaamista ei ole pystytty arvioimaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan.
- kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti.
- selvittää ja perustella toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti.
- vertailla perustellen toimintaan liittyviä eri ratkaisuvaihtoehtoja ja reflektoida toimintaa.