Mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BZ60-3045
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 22.09.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Marjut Louhelainen
- Tuula Juvakka
- Kati Nirkko
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH23KTerveydenhoitajakoulutus 23K Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Luennot
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
- soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
- kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena.
Opetusmenetelmät:
- teemapäivän tunnit, luennot
- harjoitustunnit / taitopaja / Osve
- itsenäinen ja tiimityöskentely
- tietotesti
- oppimispäiväkirja
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson toteutus ajalla: 12.8.-22.9.2024.
Opintojakson läsnäolo koskee:
- info, opintojakson aloitustunnit 100%
- teemapäivän oppitunnit 80%
- harjoitustunnit / taitopaja / Osve 100%
- tietotesti 100%
Opintojakson aloitustuntien jälkeen ei opintojaksolle enää voi ilmoittautua.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.(Soveltuvin osin)
Lönnqvist, J., Henriksson, M., Marttunen, M., Partonen, T. (toim.) 2021. Psykiatria. Saatavilla Oppiportista LAB-Primon kautta.
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (Soveltuvin osin)
Käypä hoito–suositukset
Muu materiaali:
Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy.(Soveltuvin osin)
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110832/TOIMINTAOHJE%20%20liitteet.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot mahdollisuus.
Työelämäyhteistyö
Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon.
Uusintamahdollisuudet
Tietotesti tehdään opintojakson lopussa ja uusinta mahdollisuus järjestetään tarvittaessa.
Oppimisympäristö
- Moodle
- Lähiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä 5op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä).
Sisältö
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheisensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdetyötä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti eri ympäristöissä.
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
- soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
- kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle
Sisältö:
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
- mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
- hoitosuhde
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
- tutkittu tieto ja hoitosuositukset
Psykiatrian osuuden sisällön näet Moodlen lääketieteen sivustolta.
Arviointimenetelmät
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (4op arviointi hyväksytty - hylätty) muodostuu:
- teemapäivien tehtävät
- tietotesti
- oppimispäiväkirja
- harjoitus / taitopaja / Osve
Psykiatria (1op hyväksytty - hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus vastaa tasoa H3.
Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
- kuvata laajasti mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa rajatusti
-nimetä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön
- nimetä keskeiset sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- perustella riittävästi turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata monipuolisesti tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä kaikki keskeiset mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
-kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa välttävästi
-esittää, yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksen ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön
-nimetä rajatusti sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- esittää yksittäisiä turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata joitakin tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
- kuvata laajasti mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa rajatusti
-nimetä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön
- nimetä keskeiset sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- perustella riittävästi turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata monipuolisesti tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä kaikki keskeiset mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- oivaltaa ja pystyy kuvaamaan oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
- kuvata laajasti ja perustellen mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
-vertailla yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön
- nimetä laajasti sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- perustella laajasti turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata monipuolisesti ja perustellen tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä laajasti erilaisia mielenterveyshäiriöitä sekä hoidossa käytettäviä lääkkeitä ja niiden käyttötarkoituksia ja tunnistaa laajasi lääkkeiden haittavaikutuksia