Asiakaslähtöinen terveydenhoitajatyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA46-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 14.04.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Taru Simpura
- Tiina Simola
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH23KTerveydenhoitajakoulutus 23K Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Harjoitukset
- Simulaatio R1
- Simulaatio R2
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa terveydenhoitajatyön asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja työmenetelmiä
- toteuttaa asiakaslähtöistä motivoivaa ohjausta ja hyvinvointivalmennusta
- perustella näyttöön perustuvaa toimintaansa monialaisessa yhteistyöverkostossa
- toteuttaa promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä
- arvioida ja kehittää yhdyspintatyöskentelyään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opinnot toteutetaan monimuoto-opintoina. Opintojakso sisältää lähiopetusta, kuten luennot, harjoitukset ja simulaatiot sekä itsenäistä työtä kuten tehtävät, oppimispäiväkirja ja Moodle-tentti.
Ajoitus ja läsnäolo
Osallistuminen lähiopetukseen on erittäin suotavaa, tarvittaessa korvaava tehtävä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Haarala, Honkanen, Mellin & Tervaskanto-Mäentausta 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita
Muu kurssilla erikseen mainittava ja jaettava materiaali.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä julkisen, yksityisen ja /tai kolmannen sektorin edustajien kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Uusintoja järjestetään tarvittaessa.
Oppimisympäristö
Lisätietoa oppimisympäristöistä opintojakson alkaessa, verkko-oppimisympäristönä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaisuus on 10 op, mikä vastaa 270 h opiskelijan työtä.
Sisältö
- Terveydenhoitajatyön historia ja tausta
- Promotiivinen ja preventiivinen terveydenhoitajatyö eri toimintaympäristöissä
- Vastuullisuus, kestävyys, eettisyys ja näyttöön perustuva toiminta terveydenhoitajan työssä
- Asiakaslähtöiset ja osallistavat toimintamallit sekä työmenetelmät
- Toiminta monialaisessa yhteistyöverkostossa ja yhdyspintatyöskentely
- Viestintä terveydenhoitajan työssä
Arviointimenetelmät
Opintojakson tehtävät ja oppimispäiväkirja: hyväksytty/ hylätty
Tentti: Hylätty/ 1 - 5
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt osoittamaan osaamistaan (tehtävät ja tentti).
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opintojaksolla vaaditun osaamisen (tiedot ja taidot) soveltaminen on niukkaa. Oppimistehtävissä ja tentissä on puutteita ja eri lähteiden käyttäminen ja perusteet ovat vähäisiä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opintojaksolla vaaditun osaamisen (tiedot ja taidot) soveltaminen on hyvää. Oppimistehtävissä ja tentissä on hyödynnetty soveltaen ja arvioiden eri lähteitä. Asioiden ja käsitteiden hallinta on sujuvaa ja johdonmukaista.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opintojaksolla vaaditun osaamisen (tiedot ja taidot) soveltaminen on erinomaista. Oppimistehtävissä ja tentissä on hyödynnetty soveltaen ja arvioiden eri lähteitä monipuolisesti. Osaamisessa näkyy sujuvuuden ja johdonmukaisuuden lisäksi myös kriittisyys ja innovatiivisuus.