Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op)
Toteutuksen tunnus: KR00BU42-3221
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 14.04.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
Opettaja
- Mika Lajunen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH23KTerveydenhoitajakoulutus 23K Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ruotsi, kirjallinen (1 op) ja Ruotsi, suullinen (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetusta kahdeksan viikon ajan.Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksestä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen tentti kurssin lopussa. Hylätyn kirjallisen tentin voi uusia vuoden sisällä kurssin päättymisestä. Opiskelija voi yrittää korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. Suullisen tentin uusinnasta voi sopia sähköpostitse opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset/ Zoom-oppitunnit sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä / Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä.
Sisältö
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen. Kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija suoriutuu opintojaksosta.
Kirjallinen: Opiskelija osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä lyhyesti ja yksinkertaisesti. Osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin ymmärrettävästi. Osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa pääosin ymmärrettävästi. Ymmärtää pääkohtia sekä yleiskielisistä että oman alan teksteistä.
Suullinen: Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä lyhyesti ja yksinkertaisesti
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin ymmärrettävästi
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa pääosin ymmärrettävästi
- osaa osallistua yksinkertaiseen vuorovaikutukseen keskustelukumppanin tuella
- osaa ääntää jokseenkin ymmärrettävästi
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija onnistuu melko hyvin.
Kirjallinen: Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä melko sujuvasti
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin virheettömästi
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa melko hyvin
- ymmärtää sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä melko hyvin
Suullinen: Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä melko sujuvasti
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin virheettömästi
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa melko hyvin
- osaa osallistua vuorovaikutukseen myös aloitteellisesti
- osaa ääntää hyvin ymmärrettävästi
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija onnistuu erinomaisesti.
Kirjallinen: Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä erittäin monipuolisesti ja sujuvasti
- osaa käyttää kielen vaativampiakin rakenteita sujuvasti
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa erittäin monipuolisesti ja asianmukaisesti
- ymmärtää sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä erittäin hyvin
Suullinen: Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä erittäin monipuolisesti ja sujuvasti
- osaa käyttää kielen vaativampiakin rakenteita sujuvasti
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa erittäin monipuolisesti ja asianmukaisesti
- osaa osallistua vuorovaikutukseen aktiivisesti ja luontevasti
- osaa ääntää ja rytmittää puhettaan erittäin selkeästi ja luontevasti