Siirry suoraan sisältöön

Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CA89-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 16.03.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Heidi Väisänen
  • Teija Maukonen
  • Sanna Spets
  • Annakaisa Loiri

Opetusryhmät

  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoseminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRTH22SM
    Terveydenhoitajakoulutus 22SM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Verkkoseminaari
  • Simulaatio
  • Harjoitukset
  • Tentti

Osaamistavoitteet

- toteuttaa ja arvioida lasta odottavan ja lapsiperheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan ja vahvistamisen yhteistyössä perheen kanssa.
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöisen perhesuunnittelun.
- toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen työmenetelmiä äitiys- ja lastenneuvolatyössä ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä perheiden hyvinvoinnin ja lapsen kehitysympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta edistäen.
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida raskauden aikaisen ja synnytyksen jälkeisen seurannan, tunnistaa tavallisimmat häiriöt ja perheen lisätuen tarpeet sekä ohjata tarvittaessa jatkohoitoon ja tarjota perheelle asiakaslähtöistä tukea riittävän varhain.
- toimia asiakaslähtöisesti synnytyksen hoidossa.
- arvioida ja tukea vanhemmuutta sekä lapsen kasvua ja kehitystä, tunnistaa lapsen terveyden, turvattomuuden ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja vahvistaa perheiden voimavaroja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson kokonaisuus 10op
Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö 8op
- Itsenäinen opiskelu ja ennakkotehtävät verkossa
- Verkkoluennot
- Harjoitukset kampuksella
- Simulaatio kampuksella
- Verkkoseminaari
- Tentti kampuksella lähipäivän yhteydessä.

Imetysohjaus 1op
- Itsenäiset- ja ryhmätehtävät verkossa.
- Harjoitukset lähiopetuksena kampuksella.
- Imetysohjausnäyttö erikseen annettavan ohjeen mukaan.

Rokotusosaamisen syventäminen 1op
-Portfolio
-Verkkotentti

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetuksessa, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

NEUKO -tietokanta THL

Moodle -verkkoympäristön sisältämä ja muu opintojaksolla ohjeistettu materiaali.

Soveltuvin osin myös:
-Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL 2013. Mäki, Wikström, Hakulinen-Viitanen, Laatikainen.

-Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa, Menetelmäkäsikirja, THL. 2017. Hakulinen-Viitanen, Hietanen-Peltola, Hastrup, Wallin & Pelkonen. (ei päivity, soveltuvin osin)
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL 2012 opas 22. (ei päivity, soveltuvin osin)


Imetysohjaus:
- Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma Suomessa vuosille 2018-2022. THL 24 / 2017.
- Deufel, Maila & Montonen, Elisabet. Onnistunut Imetys. 2017.
- Moodle oppimisympäristössä jaettu materiaali.

Rokotusosaaminen:
- Verkkokurssilla osoitettu materiaali

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon sisältyvä tentti.
Tarvittaessa uusintatentti.

Oppimisympäristö

Itsenäinen, ohjeistettu opiskelu verkossa.
Moodle -oppimisympäristö.
Lähiopetus LAB-Lappeenrannan kampuksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10op vastaa 270h opiskelijan työtä

Sisältö

Opintojakso (10 op) sisältää seuraavat osiot:
Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö (8 op). Imetysohjaus (1 op). Rokotusosaamisen syventäminen (1 op)

Sisällöt:
Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö (8 op). Rokotusosaamisen syventäminen (1 op).

Näyttöön perustuva äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajatyö, vanhemmuuden voimavarojen arviointi ja tukeminen. Perheen hyvinvoinnin edistäminen.

Normaalin raskauden seuranta ja lisäseurantaa edellyttävät tilanteet, asiakaslähtöinen ohjaus ja neuvonta, moniammatillinen yhteistyö.

Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta, lapsiperheen hyvinvoinnin ja vanhemmuuden tukeminen, terveyden edistäminen ja tartuntatautien ehkäisy, kansallisen rokotusohjelman toteutus.

Terveydenhoitajan työmenetelmät äitiys- ja lastenneuvolassa, määräaikaiset, laajat ja yksilöllisen tarpeen mukaiset terveystarkastukset, varhaisen vuorovaikutuksen ja muun perheen sisäisen vuorovaikutuksen havainnointi ja parisuhteen tukeminen, tavoitteellinen terveysneuvonta, kotikäynnit, ryhmämuotoinen toiminta.

Imetysohjaus (1 op)
WHO:n määrittelemä imetysohjaajakoulutus ja imetysohjausnäyttö.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Lähtökohtaisesti Ammatillisen ydinosaamisen opinnot (vähintään 150op).

Arviointimenetelmät

Lasta odottavien ja lapsiperheidenterveydenhoitajatyö (8 op):
Tehtävien suorittaminen hyväksytysti annetussa aikataulussa
Osallistuminen opetukseen, simulaatioihin, sekä seminaarityön tekemiseen.
Tentin suorittaminen hyväksytysti. Arviointi 1-5.

Imetysohjauskurssi / WHO / UNICEF ( 1 op)
Osoitettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti, harjoituksiin osallistuminen, imetysohjausnäytön suorittaminen hyväksytysti.

Rokotusosaamisen syventäminen (1 op)
Portfolion ja verkkotentin suorittaminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata vain osittain lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön periaatteeita ja käsitteitä.
Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä. Ammatillisen ajattelun ja terveydenhoitajatyön merkityksen ymmärtäminen on puutteellista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön keskeiset periaatteet ja käsitteet, ymmärtää teoriaperustan merkityksen, mutta ei täysin kykene soveltamaan sitä.
Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyössä ja moniammatillisessa yhteistyössä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa esittää systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyössä ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Opiskelija soveltaa teoriaperustaa lasta odottavan ja lapsiperheen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Pohdinta on kriittistä ja osoittaa itsenäistä ajattelua.