Kehittämistehtävä (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA94-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 22.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH21KTerveydenhoitajakoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen kehittämisprosessin
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja vaikuttavia menetelmiä kehittämistyössään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu monimuotoisesti etätoteutuksena Moodle-alustaa hyödyntäen.
Kehittämistehtävä on työelämälähtöinen prosessi, jossa opiskelija sopii aiheesta ja toteutuksesta ohjaavan opettajan ja työelämän kanssa. Kehittämistehtävä toteutetaan pari- tai pienryhmätyöskentelynä (3 opiskelijaa).
Kehittämistehtäväprosessi sisältää suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Kehittämistehtävästä tehdään kirjallinen tai muu tuotos esim. äänitallenne annettujen ohjeiden mukaisesti.
Ajoitus ja läsnäolo
Kehittämistehtävä toteutetaan 4. lukuvuoden syventävissä opinnoissa. Aihe voi tulla esimerkiksi opinnäytetyöstä tai työelämän tarpeesta. Kehittämistehtävä on käytännönläheinen ja työelämään suuntautuva prosessi. Kehittämistehtävä voi suuntautua myös yksilöllisen urakehityksen mukaisesti.
Kehittämistehtävän toteutukseen kuluu info sekä ryhmien ohjaustapaamiset erillisen ja yksilöllisen aikataulun mukaisesti. Infoon osaalistuminen on erittäin suositeltavaa, vaikka kehittämistehtävän ajankohta ei olisi vielä varma.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ojasalo K., Moilanen T. & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Lisää oppimateriaalia Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä on terveydenhoitajaopiskelijan syventäviin opintoihin liittyvä työelämälähtöinen tehtävä, jota voi hyödyntää yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja työelämän kehittämiseen.
Opiskelija perehtyy työelämän tarpeisiin ja aiheeseen liittyvään näyttöön perustuvan hoitotyön teoriatietoon.
Kehittämistehtäväprosessi sisältää ohjatusti suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin.
Oppimisympäristö
Kehittämistehtävät toteutetaan yhteistyössä erilaisissa työympäristöissä ja monitoimijaisissa verkostoissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 5 op = 135 h opiskelijan työtä kertyy työelämäkontaktoinnista, suunnitelman laatimisesta, toteutuksesta ja sen arvioinnista.
Sisältö
- työn kehittämiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyvät prosessit ja menetelmät
- näyttöön perustuva tieto ja vaikuttavat menetelmät
- digitalisaatio sosiaali- ja terveydenhuollossa
- viestintä ja vuorovaikutus työelämäyhteistyössä
- kestävyys, vastuullisuus ja eettisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa
- TKI toiminta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- terveydenhoitajakoulutuksen ammatilliset opinnot
- opinnäytetyön toteutus
Arviointimenetelmät
Kehittämistehtävän arviointi kohdistuu tuotokseen ja työn toteutusprosessiin seuraavien arviointikriteerien mukaisesti ja työn luonteesta riipuen:
- Kehittämistehtävän aihe ja lähtökohdat: työelämälähtöisyys, ajankohtaisuus, innovatiivisuus
- Tietoperusta ja tietolähteiden käyttö: käsitteet on määritelty selkeästi; lähteet ovat ajankohtaisia ja monipuolisia ja niiden käyttö on asianmukaista; teoreettinen viitekehys on suhteutettu työn tavoitteisiin ja toteutustapaan
- Kehittämistehtäväprosessin hallinta: työtapojen valintoja on perusteltu; työmenetelmien käyttö on hallittua; opiskelija on sitoutunut kehittämistehtäväprosessiin; yhteistyö työelämän kanssa
- Kehittämistehtävän tuotokset/ tulokset: tavoitteiden mukaiset; hyödynnettävyys
- Kehittämistehtävän kirjallinen tuotos: kirjoitusohjeiden mukaiset; kieli selkeää asiasuomea ja ammattilaiselle ymmmärrettävää; lähdeviitteet on merkitty tekstiin ja lähdeluettelo on laadittu johdonmukaisesti; raportin ulkoasu on ohjeiden mukainen, kuviot, taulukot ja kuvat on pyritty tekemään informatiivisiksi
- Kehittämistehtävän esittäminen / julkaiseminen; esitys / julkaisu on toteutettu suunnitelman mukaisesti; esitys / julkaisu on selkeä ja siinä on johdonmukaisesti huomioitu työelämän tarpeet
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Kehittämistehtävä on ohjattu ja tuettu työelämälähtöinen prosessi. Tavoitteena on hyväksytty suoritus, joka arvioidaan kriteerien mukaisesti arviointiasteikolla 1–5.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaaminen, tiedot ja taidot ovat puutteellisia kehittämistehtävän osalta. Työtapojen valintojen perustelu ja työmenetelmien käyttö ei ole hallittua. Tietoperustan ja käsitteiden määrittely on vaillinaista ja tietolähteiden käytössä ja hallinnassa on puutteita. Kehittämistehtävälle ei ole selkeästi määriteltyä teoreettista viitekehystä. Kehittämistehtävän prosessi tai tuotos ei vastaa suunnitelmaa ja on viimeistelemätön.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisen osaamisen, tietojen ja taitojen soveltaminen on hyvää. Kehittämistehtävä on työelämälähtöinen ja ajankohtainen kokonaisuus. Työtapojen valintoja on perusteltu ja työmenetelmien käyttö on hallittua ja sujuvaa. Tietoperusta ja käsitteet on määritelty, tietolähteiden käyttö on sujuvaa ja lähteet ovat ajankohtaisia. Teoreettinen viitekehys on suhteutettu ja rajattu työn tavoitteisiin ja toteutustapaan. Näyttöön perustuvaa tietoa on hyödynnetty ja jalkautettu. Kehittämistehtävän suunnitelmallisuus ja sovellettavuus näkyvät sekä prosessissa että tuotoksessa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisen osaamisen, tietojen ja taitojen soveltaminen on erinomaista. Kehittämistehtävä on työelämälähtöinen, ajankohtainen ja innovatiivinen kokonaisuus. Kehittämistehtävässä näkyy ammatillisuus, vastuullisuus, kestävyys, kriittinen ote ja tulevaisuusorientoituneisuus. Työtapojen valintoja on perusteltu monipuolisesti ja työmenetelmien käyttö on erittäin hallittua ja sujuvaa. Tietoperusta ja tietolähteiden käyttö on erinomaista, käsitteet on määritelty selkeästi, lähteet ovat ajankohtaisia ja niiden käyttö on asianmukaista sekä monipuolista. Teoreettinen viitekehys on sovellettu työn tavoitteisiin ja toteutustapaan. Näyttöön perustuvaa tietoa on hyödynnetty ja sitä on jalkautettu ja levitetty onnistuneesti. Kehittämistehtävä on viimeistelty, huolellisuus näkyy sekä prosessissa että tuotoksessa.