Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op)
Toteutuksen tunnus: KR00BU43-3217
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
05.02.2024 - 14.04.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
Opettaja
- Mika Lajunen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH23KEnsihoitajakoulutus 23K Lappeenranta
-
HLPRPARA23SBachelor's Degree Programme in Paramedic 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen kirjallisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ruotsi, kirjallinen (1 op) ja Ruotsi, suullinen (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. Hyväksytysti suoritettu kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö kurssin lopussa. Kirjallinen tentti ja sen jälkeen suullinen tentti yksin/pareittain erillisen aikataulun mukaan.
Oppimistehtävät ovat pakollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetusta/ (tarvittaessa Zoomoppitunteja).
Läsnäolovelvoite tunneilla 80%.
Poissaoloja ei voi korvata tehtävillä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn kirjallisen kokeen voi uusia vuoden sisällä opintojakson päättymisestä esim. Examissa. Suullisen kokeen uusinnasta voi sopia sähköpostitse opettajan kanssa.
Hyväksytyn suorituksen arvosanaa voi yrittää korottaa kerran vuoden sisällä opintojakson päättymisestä.
Oppimisympäristö
Työskentely oppitunneilla ja itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä / Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisältö
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lähtötaso B1. / Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa (http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf). Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.
Arviointimenetelmät
Hyväksytyt oppimistehtävät. Kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija suoriutuu opintojaksosta.
Kirjallinen: Opiskelija osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä lyhyesti ja yksinkertaisesti. Osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin ymmärrettävästi. Osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa pääosin ymmärrettävästi. Ymmärtää pääkohtia sekä yleiskielisistä että oman alan teksteistä.
Suullinen: Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä lyhyesti ja yksinkertaisesti
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin ymmärrettävästi
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa pääosin ymmärrettävästi
- osaa osallistua yksinkertaiseen vuorovaikutukseen keskustelukumppanin tuella
- osaa ääntää jokseenkin ymmärrettävästi
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija onnistuu melko hyvin.
Kirjallinen: Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä melko sujuvasti
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin virheettömästi
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa melko hyvin
- ymmärtää sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä melko hyvin
Suullinen: Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä melko sujuvasti
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin virheettömästi
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa melko hyvin
- osaa osallistua vuorovaikutukseen myös aloitteellisesti
- osaa ääntää hyvin ymmärrettävästi
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija onnistuu erinomaisesti.
Kirjallinen: Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä erittäin monipuolisesti ja sujuvasti
- osaa käyttää kielen vaativampiakin rakenteita sujuvasti
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa erittäin monipuolisesti ja asianmukaisesti
- ymmärtää sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä erittäin hyvin
Suullinen: Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä erittäin monipuolisesti ja sujuvasti
- osaa käyttää kielen vaativampiakin rakenteita sujuvasti
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa erittäin monipuolisesti ja asianmukaisesti
- osaa osallistua vuorovaikutukseen aktiivisesti ja luontevasti
- osaa ääntää ja rytmittää puhettaan erittäin selkeästi ja luontevasti