Siirry suoraan sisältöön

Esitystekniikat (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CH64-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus

Opettaja

  • Olli Seppälä

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTISIK23S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä visuaalisen esityksen suunnitelmastaan
- fasilitoida keskustelua piirtäen
- tuottaa viimeisteltyjä esityskuvakokonaisuuksia ja työpiirroksia suunnitelmistaan
- kuvata käsivaraisen ja digitaalisen esitystekniikan mahdollisuuksia ja rajoituksia.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi alkaa teknisen piirtämisen perusteilla. Opiskelijat toteuttavat itsenäisesti teknisen piirtämisen esittämistavat -lehtiön, joka sisältää piirustukset kuinka kuvataan esimerkiksi halkaisija tai kappaleen pituus teknisessä piirustuksessa. Vihko säilytetään muistiinpanovälineenä teknisen piirtämisen harjoituksissa koko loppukurssin ajan.
Kurssi sisältää harjoitustehtäviä tekniseen piirtämiseen, kiinnitystapojen piirtämisharjoituksia, oman tuotteen suunnittelua, käsivaraista luonnostelua, kaksi harjoitustehtävää digitaaliseen piirtämiseen, moodboardin rakentamista, presentaation kokoamista, esittämistä ja piirtäen idean esittämistä muille. Omasta tuotteesta toteutetaan esitelmä, joka kertoo koko kalusteen luonnostelu- ja suunnitteluprosessin sekä sisältää sen tekniset piirustukset ja havainnekuvat ympäristössään.

Ajoitus ja läsnäolo

- Kurssin ajoitus Pepissä
- 80% läsnäolovelvollisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koneenpiirustus 1 & 2, Aimo Pere
Drawing for product designers - Henry Kevin

Vaihtoehtoisesti kirjastosta joku muu esimerkiksi Aimo Peren kirja teknisen tai koneenpiirustuksen perusteisiin


Hankittavat piirustusmateriaalit
- lyijykynä tai lyijytäytekynä
- Mustekyniä tekniseen piirtämiseen (esim. Micron)
- viivotin
- harppi
- marker-paperia, joka soveltuu copic- ja marker-tussien käyttöön. (ohut, noin 70g erikoispaperi)
- setti harmaasävyisiä Marker- tai Copic-tusseja. Esimerkiksi sävyt 1-5

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Hyväksiluku tapauskohtaisesti

Oppimisympäristö

- luokkahuone piirustusharjoituksissa
- tietokoneluokka digitaalisen piirtämisen harjoituksissa
- Moodlessa kurssin materiaali
- poikkeustapauksissa opetus zoomissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kurssin piirtämisharjoitukset pyritään suorittamaan pääasiassa tuntien aikana
- Kurssin oma kalustetehtävä vaatii aikaa ja perehtyneisyyttä myös tuntien ulkopuolisella ajalla

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- Kurssi ei vaadi aiempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

- Teknisen piirtämisen esittämistavat -lehtiö
- harjoitustehtävät 1-3
- harjoitustehtävät
- oman kalusteen suunnitelma ja sen esitelmä
- digitaaliset piirustukset 1-2

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Liikaa selvittämättömiä poissaoloja
- Liikaa palauttamattomia töitä
- Opiskelija ei ole sitoutunut tai osallistunut aktiivisesti opetukseen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää esitysteknisten taitojen tarpeen muotoilijan työssä. Opiskelija on suorittanut joitakin tehtäviä toteutuksella. Tehtäviä puuttuu tai perehtyneisyys vähäistä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee erilaisia esitystekniikoita ja osaa soveltaa niitä omaan työskentelyynsä. Työt hyvätasoisia, toiminta kurssilla aktiivista. Opiskelija osaa soveltaa teknisen-, käsivaraisen- ja perspektiivipiirtämisen oppia tehokkaasti työhönsä. Työn laatu huolellista.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee hyvin erilaisia esitystekniikoita ja osoittaa niihin perehtyneisyyttä. Teknisessä piirtämisessä ei virheitä tai vain vähäisiä. Oman projektin idean ja syntyprosessin esittäminen piirtäen korkeatasoista. Opiskelija osaa soveltaa eri tekniikoita ja kehittää niissä osaamistaan aktiivisesti. Työssä näkyy kehittyminen. Esityksen graafinen ulkoasu ja sisältö osoittaa perehtyneisyyttä.