Siirry suoraan sisältöön

Monimuotoiset vuorovaikutustaidot (3 op)

Toteutuksen tunnus: KY00CX06-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 21.04.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Kieliopinnot LUT

Opettaja

  • Pirjo Rantonen
  • Sari Pärssinen
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
  • Sanna Kyyhkynen
  • Esa Laihanen
  • Hanna Vihava

Opetusryhmät

  • Luokkatunnit (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • KKIE23LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT

Pienryhmät

  • Luokkatunnit

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• esiintyä luontevasti, varmasti ja tavoitteellisesti eri kielillä ottaen huomioon viestintätilanteen ja -ympäristön vaatimukset
• keskustella ja argumentoida vakuuttavasti vuorovaikutustilanteissa
• toimia monikulttuuristen ryhmien jäsenenä
• hyödyntää monipuolisesti puheviestinnän perusteita ja tekniikoita.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetuskielinä suomi, englanti ( saksa, ranska, espanja ja venäjä)

- lähiopetusta
- valmistatumista lähiopetukseen
- itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä
- ryhmätyöskentelyä

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus on periodien 3 ja 4 aikana keväällä 2024.
Lähiopetuskertoja on 1-2 kertaa viikossa, yhteensä 14+7 kertaa.
Edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetukseen, koska opintojaksolla harjoitellaan viestintätaitoja.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali jaetaan oppitunnilla ja/tai ilmoitetaan Moodlessa.

Oppimisympäristö

Moodle sekä tarvittaessa Teams tai Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Yhteiskunta- ja viestintätieteiden monimuotoiset vuorovaikutustaidot 3 op -opintojakso toteutetaan samaan aikaan
- Svenska i arbetslivet (samhälle), muntlig 1 op -opintojakson kanssa.

Yhteensä 4 op vastaa 108 tuntia opiskelijan työtä.
Lähitapaamiset 42 tuntia.

Lähiopiskelua luokassa on kaksi tuntia viikoittain. Aktiivinen läsnäolo on välttämätöntä, sillä työskentely painottuu kontaktitunteihin ja on vaikeasti korvattavissa itsenäisesti. Opetus on pääosin suomeksi 3. periodissa ja pääosin englanniksi 4. periodissa, jolloin sisältöä integroidaan Kriittiset järjestelmät - Food systems -kurssiin.
Ruotsin luokkatunteja on noin joka toinen viikko kaksi tuntia muun opetuksen lisäksi.

Sisältö

-esiintymis- ja ryhmäviestintätaitoja
-monikulttuurisen viestinnän peruspiirteitä
-kulttuurieroja vuorovaikutuksessa ja konfliktien hallinnassa
-alan keskusteluja ja esityksiä livenä ja verkossa
-palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-väittelyt, neuvottelut ja kokoukset
-englannin osalta integraatio kurssin Food Systems – kriittiset järjestelmät työskentelyyn
-ruotsissa viestinnällisiä suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa
- ruotsin kielen yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet

Arviointimenetelmät

Suomen kieli ja viestintä, englanti ja muut vieraat kielet: Arviointi oppimistehtävien perusteella.

Svenska i arbetslivet (samhälle), muntlig: arviointi luokkatapaamisten ja oppimistehtävien sekä viimeisenä pidettävän erillisen suullisen pienryhmänäyton perusteella ; arviointiasteikko 1-5.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Koko kurssin arviointi on asteikolla hyväksytty/hylätty.

Ruotsin osuus arvioidaan kielilain mukaisesti 0-5:

Svenska i arbetslivet (samhälle), muntlig:

Arvosana 1:

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.


Arvosana 3:

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.


Arvosana 5:

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.