Rakennusfysiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: AT00CB23-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, infratekniikka (2022, 2023)
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, talonrakennustekniikka (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Timo Lehtoviita
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLPRINFRA22SInfratekniikan koulutus 22S Lappeenranta
-
TLPRTRT22STalonrakennustekniikan koulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Kenttä 1
- Tentti 1
- Tentti 2
- Harjoitukset 1
- Harjoitukset 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida laskelmin lämmönsiirtymistä ja rakennuksen ja rakenteiden energiatehokkuuteen vaikuttavien tekijöitä, rakennuksen ja rakenteiden kosteuskuormia ja tarkastella rakenteissa tapahtuvaa kosteuden siirtymistä, tuntee kosteudenhallinnan prosessin, ymmärtää perusrakenteiden lämpö- ja kosteusteknisen toiminnan ja suunnittelun sekä äänitekniikan perusteet, tuntee sisäilman laadunhallinnan ja rakennusfysikaalisten mittausten perusteet.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus : Oppitunnit + harjoitukset , Harjoitustyö ryhmissä
Ajoitus ja läsnäolo
Oppitunnit ja harjoitukset lukujärjestyksen mukaan
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
RAFNET-oppimateriaali , Moodlessa julkaistava materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Työelämäyhteistyö
harjoitustyö voidaan tehdä todellisessa kohteessa
Uusintamahdollisuudet
tentti
Oppimisympäristö
Luokka+kenttämittaukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppitunneille ja harjoituksiin osalllistuminen, kotitehtävät , itsenäinen opiskelu.
Oppitunnit + harjoitukset 60 %, itsenäinen työskentely 40 %
Sisältö
• Lämmönsiirtymismuodot
• Materiaalien lämpö-ja kosteustekniset ominaisuudet
• Rakennusten energiatehokkuudelle asetettavat vaatimukset ja arvioinnin menetelmät.
• Rakenteiden U-arvojen laskenta ja rakennuksen tasauslaskenta.
• E-luvun laskenta ja energiatodistuksen määrittely
• Rakenteiden lämpötilajakaumat
• Kosteuden siirtymismuodot ja kosteuskuormat
• Rakenteiden kastumisen ja kuivumisen arviointi
• Kosteusvauriot
• Rakenteiden lämpö- ja kosteustekninen toiminta
• Rakenteiden lämpö- ja kosteusteknisen suunnittelun periaatteet
• Kosteudenhallinta hankkeen eri vaiheissa
• Ilmavirtausten hallinta ja vaipan ilmatiiveyden merkitys
• Rakenteiden ja tilojen rakennusfysikaaliset mittausmenetelmät
• Rakennuksen sisäilman laatuun vaikuttavat tekijät ja sisäilman laadunhal-linta
• Rakenteiden äänitekniikan perusteet (ilmaääneneristävyys, askelääne-neristys, julkisivun ääneneristävyys,,
tilojen akustiikan perusteet, melunhal-linnan perusteet)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Fysiikan jaksot
Arviointimenetelmät
Koe ja kotitehtävät sekä harjoitustyö /tentti
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Loppukoe/tentti hylätty. Harjoituksia liian vähän tehty.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija muistaa ja tietää opintojakson olennaisen sisällön sekä ymmärtää opintojaksoon liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija suorittaa annetut harjoitukset tyydyttävästi annetun ohjauksen avulla.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa opintojakson tavoitteet hyvin. Opiskelija osaa vertailla ja analysoida opintojakson olennaisimmat sisällöt ja niiden väliset yhteydet. Opiskelija osaa tehdä harjoituksia hyvin annetun ohjauksen avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija osaa itsenäisesti yhdistellä ja oppia opintojakson aiheisiin liittyviä asioita. Opiskelija osaa muodostaa uusia oppimiskokonaisuuksia sekä soveltaa oppimaansa erilaisiin tapauksiin. Hänellä on kiitettävät taidot harjoituksissa ja hän suoriutuu niistä pääosin itsenäisesti. Opiskelija kykenee monipuoliseen itseopiskeluun.