Palvelin ja työasemavirtualisointi (4 op)
Toteutuksen tunnus: AT00BT80-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 28.04.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Rami Viksilä
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLTITVT23SVTieto- ja viestintätekniikan koulutus 23SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
· hyödyntää virtualisointiympäristöä ohjelmistojen testauksessa ja osana digitaalisten palveluiden tuottamista.
· selittää yleisimpien virtualisointituotteiden vahvuuksia ja heikkouksia, sekä ymmärtää keskeisimmät erot oman palvelinsalin ja pilvipalvelun käytön välillä.
· tunnistaa omaan palvelinsaliin ja pilvipalveluun kohdistuvat riskitekijät ja turvallisuusuhat sekä selittää yleisimpiä ratkaisuja riskien minimoimiseksi.
· suunnitella, toteuttaa sekä testata ohjelmiston käyttöönoton ja ylläpidon virtualisoidussa ympäristössä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkoinfot ja -tallenteet, ohjaus verkossa.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin suorittaminen perustuu pienryhmissä tehtäviin viikottaisiin laboratorioharjoituksiin ja toimimiseen yhteistyössä muiden pienryhmien kanssa yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Tästä syystä kurssilla on välttämätöntä edetä samanaikaisesti ryhmän muiden opiskelijoiden kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ohjelmistotuottajien, verkkoyhteisöjen sekä opettajan laatimat ohjeet sähköisessä oppimisympäristössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Erityisestä syystä opiskelija voi tehdä korvaavan projektityön tai muita korvaavia tehtäviä.
Oppimisympäristö
Kurssin informointi- ja järjestely-ympäristönä käytetään Moodle verkko-oppimisalustaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentotunteja ja labratunteja on yhteensä 52 tuntia, sekä tentti. Opiskelijan tulee myös huomioida itsenäinen- ja pienryhmätyöskentely.
Kokonaisajankäyttö opiskelijalle on mitoitettu keskimäärin 135 tunniksi.
Sisältö
Pienryhmissä ja yksin toteutettavat tehtävät erilaisten virtualisointiympäristöjen ja virtualisoitujen palveluiden toteuttamiseksi.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteena käytetään opintojaksolla tehtäväksi annettujen tehtävien suorittamisen tasoa. Näihin kuuluvat: palautettavat laboratoriotehtävät, saavutettujen tulosten esittäminen, kirjallinen raportointi sekä osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei osallistu ryhmän työskentelyyn. Ei suoriudu henkilökohtaisista tehtävistään. Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolla tavoitteena olevaa osaamista.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- Osaa käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja viestiä ammattialansa asioista ymmärrettävästi
- Osaa etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- Osaa käyttää opittuja tekniikoita annettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan ja hyödyntää omaa osaamistaan annettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- Osaa käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja yhdistää tietoa kokonaisuuksiksi
- Osaa arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja vertailla niitä annettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Osaa soveltaa opittuja tekniikoita annettujen tavoitteiden saavuttamiseksi ja perustella valintansa
- Osallistuu ryhmän toiminnan organisointiin sekä kykenee toiminnallaan edesauttamaan ryhmän suoriutumista annetuista tehtävistä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- Osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- Osaa etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä soveltaa eri tietolähteitä annettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
- Osaa valita, yhdistellä ja soveltaa tekniikoita annettujen tavoitteiden saavuttamiseksi ja analysoida eri ratkaisuvaihtoehtoja
- Osallistuu aktiivisesti ryhmän toiminnan organisointiin sekä kykenee toiminnallaan edistämään ryhmän ammatillista kehittymistä.