Ilmaisun monet muodot vuorovaikutustyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CQ51-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 03.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 150
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
- Outi Rantatulkkila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• käyttää ja soveltaa ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä tavoitteellisessa vuorovaikutustyössä
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista luovan ilmaisun toimintaa erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa
• tukea erilaisten asiakkaiden ilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkokampus. Campusonline-toteutus, verkko-oppimisympäristö. Opintojakso sisältää luentotallenteita, verkko-oppimismateriaaleja ja itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä.
Opintojaksolla opiskelija etenee oman oman aikataulun ja opintojakson etenemisjärjestyksen mukaisesti 4.9.-3.12. 2023.
Opintojaksoon liittyy omavalintaisen, vuorovaikutteisen ilmaisuprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi opiskelijan itse valitsemassa toimintaympäristössä. Tämä toiminnallinen osuus toteutetaan opintojakson aikana.
Tarkempi toteutuksen kuvaus opintojakson Moodle-alustalla.
Ajoitus ja läsnäolo
4.9.-3.12.2023 Opintojakson suorittaminen edellyttää opintojakson rakenteen mukaista etenemistä ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista annetun aikataulun mukaisesti. Aikataulu ja eteneminen kuvataan tarkemmin opintojakson Moodle-alustalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Soveltuvin osin seuraavat teokset:
- Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat
- Lehikoinen, K., Vanhanen, E. 2017. Taide ja hyvinvointi. Löytyy: https://taju.uniarts.fi/handle/10024/7104
- Malmelin, N. & Poutanen, P. 2017. Luovuuden idea. Luovuus työelämässä, yhteisöissä ja organisaatioissa
-Sutela, S.2022. Näkyväksi tekemisen taito. Pedagoginen kohtaaminen opetuksessa.PS-kustannus.
Lisäksi suositeltavaa, valinnaista kirjallisuutta:
- Huhtinen-Hilden, L. & Lamppu. M. 2018. Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Löytyy: https://www.theseus.fi/handle/10024/152798
- Huhtanen, A. et al. 2016. Vuorovaikutus osallistavan taiteen ryhmänohjauksesta. Työkirja aloittelevalle ryhmnänohjaajalle
- Ruokonen, I. 2020. Nyt on ilmaisun aika! Varhaiskasvatuksen taidekasvatus
- Särkämö, T. et al. 2011. Muistaakseni laulan: musiikin käyttö muistisairauden, mielialan, elämänlaadun ja kognitiivisen toimintakyvyn tukemisessa
lisää materiaalivinkkejä Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
Oma ilmaisuprojekti toteutetaan omavalintaisessa työelämäkontekstissä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, opiskelija voi etsiä vaihtoehtoisen kontekstin tehtävän tekemiselle (esim. harrasteryhmät tms.)
Uusintamahdollisuudet
-
Oppimisympäristö
Moodle-oppimisympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- kirjallisuuteen sekä opintojakson oppimismateriaaleihin perehtyminen 2,5op
- oppimistehtävät 2,5 op
Yhteensä 5 op
Sisältö
Opintojakson keskeiset teemat:
- Luovuus osana arkea: luova toiminta mahdollistamassa yhteyttä itseen ja toisiin
- Luova toiminta tukemassa osallisuutta ja hyvinvointia
- Luovuus ja taiteen sekä ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena
- Ilmaisun monet muodot minäpystyvyyden ja resilienssin tukena
- Ilmaisun monet muodot ryhmän-/yksilöiden ohjauksessa
- Oman ilmaisuprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan kategorialla hyväksytty/ hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija noudattaa annettua aikataulua ja suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti 3.12.2023 mennessä.
Tarkemmat tehtävien suoritustavat ja arviointikriteerit löytyvät opintojakson Moodle-alustalta.