Svenska i arbetslivet (teknik), skriftlig (1 op)
Toteutuksen tunnus: KR00CH08-3027
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 26.02.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 19.04.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
19 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Anni Jurvanen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE23LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen. Tämän kurssin pari on KR00CH07-3027 Svenska i arbetslivet (teknik), muntlig 1 op.
Opintojakso toteutetaan 4.periodilla.
Kurssilla on 70%:n läsnäolovelvoite. Tapaamisten aikataulu näkyy TimeEditissä.
Toteutus: Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti tapaamisiin (70% läsnäolo), tekemällä annetut oppimistehtävät ja esitykset hyväksytysti sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen tentti. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
Opintojakson sisältönä on viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa. Lisäksi keskeistä on hallita yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.
Alakohtainen materiaali löytyy sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen (kirjallisia ja suullisia tehtäviä). Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden kannalta.
Kurssilla vaadittava taitotaso on B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Ajankäyttö ja kuormitus on laskettu taitotason B1 perusteella.
Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf
Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).
Ajoitus ja läsnäolo
Lähitapaamiset Lappeenrannan kampuksella viikoittain. Tapaamisissa 70% läsnäolovelvoite. Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksestä TimeEditistä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta.
Uusintamahdollisuudet
Suullinen ja kirjallinen lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta.
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä. Ajankäyttö ja kuormitus on laskettu taitotason B1 perusteella.
Sisältö
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.
Arviointimenetelmät
Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Suullinen ja kirjallinen tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arvosana 1
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arvosana 3
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arvosana 5
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.