Siirry suoraan sisältöön

Korutaiteesta (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CW41-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

16.01.2024 - 15.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Jenni Sokura
  • Sampo Malin

Opetusryhmät

  • Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Toteutuksen opetusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLPRKUVA23S
    Kuvataiteen koulutus 23S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Toteutuksen opetusryhmä 1
  • Toteutuksen opetusryhmä 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- pajatyöskentelyn perusteet ja työturvallisuuskäytänteet
- hyödyntää korutaiteen perusteita omassa ilmaisussaan
- suhteuttaa korutaiteen osaksi nykytaidetta
- tunnistaa korutaiteen historian perusteita ja ilmiöitä
- materiaalien tarkoituksenmukaisen käytön talouden ja ympäristöystävällisyyden kannalta
- arvioida ja laskea tuotantokustannuksia
- kartoittaa ammattimaisesti materiaaleja ja niiden hankintaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Korutaiteen perusteissa opit työskentelemään erilaisten työkalujen, materiaalien ja tekniikoiden parissa, joita jatkossa voidaan soveltaa laajasti erilaisissa yhteyksissä.

Teknisen työskentelyn ohella painotus on sisällön tuottamisessa. Korutaiteen keinoihin tutustutaan materiaalikokeiluilla, keskusteluilla, kirjoittamisella, luennoilla sekä lyhyillä päivä-tai viikkotehtävillä.

Korutaiteen työpajatyöskentely:

tutustuminen korun työsalin perusvälineisiin, vasarointi, viilaus, hionta, lehtisahaus, juottaminen, erilaisten materiaalien käsittely työturvallisesti, oikea työväline oikeassa paikassa

Materiaalikokeilut:

millaista on veistää saippuaa taikka muovailla pahvista, miten hyödyntää jo olemassa olevaa, kuinka tehdä uutta materiaalia, materiaalin ja sisällön yhdistäminen teoksessa, muodon hahmottaminen materiaalia poistamalla tai lisäämällä

Kirjoittaminen / oppimispäiväkirja:

opiskelija tutustuu korutaiteen tekijöihin sekä sisältöihin annetun tehtävän kautta ja pohtii kurssilla oppimaansa kirjallisesti

Luennot:

kurssin aikana opettaja pitää luentoja sekä kotimaisesta että ulkomaisista korutaiteen tekijöistä ja ilmiöistä

Ilmaisu korutaiteen keinoin:

kurssin päätteeksi opiskelija toteuttaa oman korutaiteen projektinsa, jossa sisältö ja toteutus esillepanoa myöten soveltaa kurssin aikana saatuja oppeja, aiemmin opitun hyödyntäminen

Keskustelu:

opettajan johdolla päivä-sekä viikkotehtävistä keskustellaan ryhmän kesken, läpikäyden jokaisen opiskelijan kokeiluja ja ajatuksia, loppukeskustelu kurssin päättyessä

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssia ei voi suorittaa etänä.

Lähiopetus kuvataiteen opetustiloissa, läsnäolo 80%.

Oppiminen tapahtuu ohjatusti luentojen, keskustelujen, kirjoittamisen ja työpajatyöskentelyn kautta sisältäen myös itsenäistä työskentelyä sekä kritiikkejä.

Kurssi toteutetaan korutaiteen työtiloissa normaalina työaikana tiistaista perjantaihin.

Opit korutaiteen mahdollisuuksista sekä käytät niitä ilmaisun välineenä.
Osaat soveltaa oppimaasi harjoitustöihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi toteutetaan korutaiteen työtiloissa normaalina työaikana, ei mahdollisuutta etänä suorittamiseen.

Lähiopetus ajoittuu viikoittain ti-pe 9-16 välille.

Sisältö

Korutaiteen työpajatyöskentely:
- tutustuminen korun työsalin perusvälineisiin: vasarointi, viilaus, hionta, lehtisahaus, juottaminen, erilaisten materiaalien käsittely työturvallisesti, oikea työväline oikeassa paikassa

Materiaalikokeilut:
- millaista on veistää saippuaa taikka muovailla pahvista, miten hyödyntää jo olemassa olevaa, kuinka tehdä uutta materiaalia, materiaalin ja sisällön yhdistäminen teoksessa, muodon hahmottaminen materiaalia poistamalla tai lisäämällä

Kirjoittaminen / oppimispäiväkirja:
- opiskelija tutustuu korutaiteen tekijöihin sekä sisältöihin annetun tehtävän kautta ja pohtii kurssilla oppimaansa kirjallisesti

Luennot:
- kurssin aikana opettaja pitää luentoja sekä kotimaisesta että ulkomaisista korutaiteen tekijöistä ja ilmiöistä

Ilmaisu korutaiteen keinoin:
- kurssin päätteeksi opiskelija toteuttaa oman korutaiteen projektinsa, jossa sisältö ja toteutus esillepanoa myöten soveltaa kurssin aikana saatuja oppeja, aiemmin opitun hyödyntäminen

Keskustelu:
- opettajan johdolla päivä/viikkotehtävistä keskustellaan ryhmän kesken, läpikäyden jokaisen opiskelijan kokeiluja ja ajatuksia, loppukeskustelu kurssin päättyessä

Arviointimenetelmät

Läsnäolo ja hyväksytysti suoritetut tehtävät.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Tehtävien vaillinainen toteuttaminen
- Jaksolle keskeisten ammattikäsitteiden heikko tuntemus
- Opetustiloissa toimimisen ohjeiden ja työturvallisuuden ohittaminen
- Osallistumattomuus keskusteluihin, tapaamisiin ja loppukatselmukseen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1.
Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3.
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja kehittää teostaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5.
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun